DnD 5e Racer

Velkommen tilbage eventyrs entusiaster.
I denne artikel laver jeg, din DM, en kort gennemgang af hvad du finder i players handbook kapitel 2 , som omhandler racer.

Artiklen er bevidst kun en oversættelse af den første side i kapitel 2, da en 26+ siders artikel muligvis ville være en smule overvældende. Og som altid vil jeg skrive denne version af DnD 5e på dansk.

DwarfElfHalfling
HumanDragonbornGnome
Half-elfHalf-orcTiefling

At vælge en race

Et besøg til en af de store byer i verdenerne af Dungeons & Dragons, Waterdeep, den frie by Greyhawk, uhyggelige Sigil eller byen af mange døre, overvælder sanserne. Stemmer på utallige forskellige sprog. Duften af madlavning i snesevis af forskellige køkkener blander sig med lugten af overfyldte gader og dårlig sanitet.

Bygninger i utallige arkitektoniske stilarter viser de forskellige oprindelser af deres indbyggere. Og beboerne selv, væsner af varierende størrelse, form og farve, klædt i et blændende spektrum af stilarter og nuancer, repræsenterer mange forskellige racer, fra diminutive Halflings (halvlange) og hårdføre Dwarfs (dværge) til de majestætisk smukke Elves (elvere), falder ind blandt en række menneskelige Etniciteter. Spredt blandt medlemmerne af disse mere almindelige racer, finder man også eksempler på de i sandheden eksotiske racer: en massiv Dragonborn (dragefødt) her, der baner sig vej gennem publikum, og en lusket Tiefling (dæmon/djævel afkom) der, lurer i skyggerne med ulykker i hendes øjne.

En gruppe af Gnomes (gnomer) griner, da en af dem aktiverer et genialt stykke trælegetøj, der bevæger sig af sin egen vilje. Half-Elves (halv-elvere) og Half-Orcs (halv-orker) bor og arbejder sammen med mennesker, uden fuldt ud at tilhøre racerne fra deres egne forældre. Og der, langt fra solens lys, er en ensom Drow (sort-elver) -en flygtning fra den underjordiske flade af Underdark (undermørket), der forsøger at skabe sig en plads i en verden, der frygter hans slags.

Mennesker er de mest almindeligt i D&D verdenen, men de bor og arbejder sammen med dværge, elvere, halflings og utallige andre fantastiske arter. Din karakter tilhører en af disse folk. Ikke alle intelligente racer i multiverset er passende for en spiller-kontrolleret eventyrer. Dwarfs, elfs, halflings og mennesker er de mest almindeligt racer i en spiller gruppe. Dragonborn, Gnomes, Halv-elvere, Half-Orcs og Tieflings er mindre almindeligt som eventyrere. Drow, en subrace af elves, er også ualmindelige.

Dit valg af race påvirker mange forskellige aspekter af din karakter. Det etablerer grundlæggende kvaliteter, der findes i hele din figurs eventyr karriere. Når du træffer denne beslutning, skal du være opmærksom på den type karakter, du vil spille. For eksempel, kunne en halfling være et godt valg for en lusket rogue, en dværg gør kan blive til en hårdfør kriger og en Elf kan være en mester i mystisk magi. Din karakter race påvirker ikke kun din evne scores og træk, men også giver stikord til at opbygge din figurs historie. Hver races beskrivelse i dette kapitel indeholder oplysninger, der kan hjælpe dig med at spille en karakter af denne race, herunder personlighed, fysiske udseende, funktioner i samfundet, og race Alignment tendenser. Disse detaljer er forslag til at hjælpe dig med at tænke over din karakter, dog kan eventyrere afvige meget fra normen for deres race. Det er umagen værd at overveje, hvorfor din karakter er anderledes, som en nyttig måde at tænke på din figurs baggrund og personlighed.

Race specifikke træk (traits)

Beskrivelsen af hver race omfatter racemæssige træk, der er fælles for medlemmer af denne race. Følgende poster ses blandt de træk af de fleste racer.

Ability Score bonus

Hver race øger en eller flere af din karakters ability score (evne score).

Alder

Alders posten fremhæver alderen, når et medlem af en race betragtes som en voksen, samt racens forventede levetid. Disse oplysninger kan hjælpe dig med at beslutte, hvor gammel din karakter er i starten af spillet. Du kan vælge enhver alder for din karakter, som kan give en forklaring på nogle af dine evne scores. For eksempel, hvis du spiller en ung eller meget gammel karakter, kan din alder forklare en særlig lav Strength eller Constitution score, mens fremskreden alder kunne redegøre for en høj Intelligence eller Wisdom.

Alignment

De fleste racer har tendenser mod visse moralske overbevisninger, der er beskrevet i denne post. Disse er ikke bindende for din karakter, men at tænke over hvorfor din Dwarf er kaotisk, for eksempel, i protest af  det lovbunde Dwarf samfund, kan hjælpe dig med at definere din karakter bedre.

Størrelse

Karaktere af de fleste racer er medium, en størrelseskategori, herunder væsner, der er groft 1.20 til 2.40 meter høje. Medlemmer af et par racer er små (mellem 0.60 og 1.20 meter høje), hvilket betyder, at visse regler i spillet påvirker dem forskelligt. De vigtigste af disse regler er, at små karaktere har svært ved at håndtere tunge våben, som jeg vil forklare i en senere artikel.

Fart

Din hastighed afgør, hvor langt du kan bevæge dig, når du rejser og kæmper. Derudover er der mange ting der kan påvirker din fart, for eksemple vil et besværligt terræn (tæt bevokset skov, sump, under vand, lodrette vægge osv.) reducere din fart, dog er der nogle klasser der øger din fart såsom monk eller barbaren.

Sprog

I kraft af din race, kan din karakter tale, læse og skrive visse sprog. I en senere artikel vil jeg komme ind på de mest almindeligt forekommende sprog i D&D multiverset.

Underracer

Nogle racer har underracer. Medlemmer af en underrace har træk fra moder racen, samt de egenskaber, der er angivet for deres underrace. Relationer mellem underracer varierer betydeligt fra race til race og verden til verden. I Dragonlance kampagnen, for eksempel, finder man Mountain Dwarfs og Hill Dwarfs der lever sammen som forskellige klaner af et samfund, men i Forgotten Realms kampagnen, bor da langt fra hinanden i separate kongeriger og kalder sig selv Shield Dwarfs og Gold Dwarfs, hhv.

Til sidst vil gerne sige at du, som spiller skal vælge den race, som du har lyst til at spille. Hvis ikke du finder nogle af disse racer tiltalende, så prøv at snakke med din DM, måske kan i, i fælleskab, finde frem til en spændende hjemmebrygget race, som stadigvæk passer ind i spillets rammer.

Tak fordi du læste med, jeg håber det hjælper og at du vil blive ved med at læse de artikler der kommer i fremtiden.

Din Dungeon Master