Velmødt alle spillere og fantasi entusiaster, her kommer kapitel 3 i DnD 5e Players Handbook.

Første afsnit her er en introduktion til begrebet klasser og giver en lille oversigt over de forskellige muligheder i har som spillere.

EVENTYRER ER EKSTRAORDINÆRE MENNESKER

Drevet af en tørst efter spænding, ind i et utroligt liv, som andre aldrig ville turde føre. De er helte, draget til at udforske verdenens mørke steder og påtage sig udfordringer, som mindre kvinder og mænd ikke ville overleve.

”Klasse” er den primære definition af, hvad din karakter kan gøre. Det er mere end et job; det er din karakters sande kald. Klassen former den måde, du observerer verden og interagere med den og dit forhold til andre mennesker og kræfter i multiverset.

En fighter, kan for eksempel se verden i pragmatiske termer af strategi og manøvrering og ser sig selv, som bare en brik i et meget større spil. En cleric derimod, ser måske ham selv, som en villig tjener i en guds plan eller konflikt, der udspiller sig imellem forskellige guddomme.

Mens fighteren har kontakter hos lejesoldater eller hæren, kender en cleric måske et antal præster, paladiner og andre hengivne der deler hans tro.

Din klasse giver dig en række specielle funktioner, f.eks som en fighters beherskelse af våben og rustninger, og en wizards magi.

På lave levels giver din klasse dig kun to eller tre funktioner, men når du stiger i levels får du flere og dine eksisterende funktioner forbedres ofte. Hver klasse afsnit i dette kapitel indeholder en tabel der opsummere de fordele, du opnår på hvert niveau, og en detaljeret forklaring af dem.

Eventyrere har til tider mere end én klasse. En rogue kan skifte retning i livet og sværge en paladins ed. En barbarian kan opdage latente magiske evner og udforske sorcerer klassen, mens han fortsætter med at komme videre som barbarian. Elvere er kendt at kombinere kampsport med magisk træning og gå frem som både fighters og wizards samtidigt.

Tilvalgsregler for at sammensætte klasser på denne måde kaldes multiklasser, og vises i kapitel 6.

Tolv klasser – angivet i tabellen ”Klasser” – findes i næsten enhver D&D verden og definerer spektret af typiske eventyrere.

Klasser

Barbarian

En frygtsom kriger med en primitiv baggrund der kan gå ind i ”battle rage”.

  • Primære færdighed: Strength.
  • Trænet “Saving throw”: Strength og Constitution.
  • Trænet rustning og våben: Let og medium rustning, skjolde, enkle våben og krigsvåben.
  • Livterning: D12.

Bard

En inspirerende musiker der gør brug af skabelsens musik.

  • Primære færdighed: Charisma
  • Trænet “Saving throw”: Dexterity & Charisma
  • Trænet rustning og våben: Let rustning, enkle våben, håndarmbrøst, langsværd, rapiers, kortsværd.
  • Livterning: D8

Cleric

En hellig forkæmper der bruger guddommelig magi i en højere sags tjeneste

  • Primære færdighed: Wisdom.
  • Trænet “Saving throw”: Wisdom & Charisma.
  • Trænet rustning og våben: Let og medium rustning, skjolde, enkle våben.
  • Livterning: D8.

Druid

En præst i den gamle tro, der bærer naturens kræfter – måneskin og plantevækst, ild og lyn— og antagelse af dyreforme.

  • Primære færdighed: Wisdom.
  • Trænet “Saving throw”: Intelligence & Wisdom.
  • Trænet rustning og våben: Let og medium rustning (ikke-metal), skjolde (ikke-metal), køller, dolke, kaste pile, kastespyd, morgenstjerner, kampstave, sabler, segl, slynger, spyd.
  • Livterning: D8.

Fighter

En mester i kampens kunst, dygtig med en række våben og rustninger.

  • Primære færdighed: Strength eller Dexterity.
  • Trænet “Saving throw”: Strength & Constitution.
  • Trænet rustning og våben: Al rustning, skjolde, enkle våben og krigsvåben.
  • Livterning: D10.

Monk

En mester i kampsport, udnyttelse kroppens kraft i forfølgelsen af fysisk og åndelig perfektion.

  • Primære færdighed: Dexterity & Charisma.
  • Trænet “Saving throw”: Strength & Dexterity.
  • Trænet rustning og våben: Trænet rustning og våben: enkle våben, kort sværd.
  • Livterning: D8.

Paladin

En hellig kriger bundet til en hellig ed.

  • Primære færdighed: Dexterity & Wisdom.
  • Trænet “Saving throw”: Wisdom & Charisma.
  • Trænet rustning og våben: Trænet rustning og våben: Al rustning, skjolde, enkle våben og krigsvåben.
  • Livterning: D10.

Ranger

En kriger, der bruger krigsviden og natur magi til at bekæmpe trusler på kanten af civilisationen.

  • Primære færdighed: Dexterity & Wisdom.
  • Trænet “Saving throw”: Strength & Dexterity.
  • Trænet rustning og våben: Trænet rustning og våben: Let og medium rustning, skjolde, enkle våben og krigsvåben.
  • Livterning: D10.

Rogue

En skurk, der bruger stealth og svindel for at overvinde forhindringer og fjender.

  • Primære færdighed: Dexterity.
  • Trænet “Saving throw”: Dexterity & Intelligence.
  • Trænet rustning og våben: Trænet rustning og våben: Let rustning, enkle våben, hånd armbrøst, langsværd, rapiers og kortsværd.
  • Livterning: D8.

Sorcerer

En magiker, der benytter medfødt magi fra en evne eller blodlinje.

  • Primære færdighed: Charisma.
  • Trænet “Saving throw”: Constitution & Charisma.
  • Trænet rustning og våben: Dolke, kaste pile, slynger, kampstave og let armbrøst.
  • Livterning: D6.

Warlock

En betvinger af magi, der er afledt af en handel med et udenjordisk væsen.

  • Primære færdighed: Charisma.
  • Trænet “Saving throw”: Wisdom & Charisma.
  • Trænet rustning og våben: Let rustning, enkle våben.
  • Livterning: D8.

Wizard

En lærd magi bruger i stand til at manipulere virkelighedens strukturer.

  • Primære færdighed: Intelligence.
  • Trænet “Saving throw”: Intelligence & Wisdom .
  • Trænet rustning og våben: Dolke, kaste pile, slynger, kampstave og let armbrøst.
  • Livterning: D6.

Jeg håber at i har fået blod på tanden og har en idé om hvilken klasse i vil spille.

Lige meget om i har besluttet jer eller ej, så bliv ved med at læse for at lærer meget mere om de klasser der findes i DnD 5e’s utrolige verden.

Venlig hilsen

Din DM

About The Author

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.