Batman Realm of Shadows Anmeldelse

Fokus på Bruce Wayne
Nyt fordybende univers
Voice acting kunne være bedre, da det kommer ud lidt fladt nogle gange
4.5

Dine valg afgør Batman’s fremtid

Spring ind i det splittede sind hos Bruce Wayne, og udforsk hvor kraftige og dybe de konsekvenserne har været ved de valg Bruce Wayne har måtte tage som Batman.

I denne dunkle og voldelige historie fra de pris vindende udviklere af The Walking Dead – A Telltale Series, vil du opdage ting som ville være alt ødelæggende for Bruce Wayne og det i forvejen korrupte Gotham.

[pricerunner]

I Batman: Realm of Shadows bliver man direkte smidt ind i handling da en sikkerhedsvagt bliver skudt i hovedet og de kriminelle gør klar til deres kup. Harvey Dent stiller op til borgmesterposten med den korrupte Hamilton Mill som modstander. Som Bruce Wayne er man Harvey Dents største finansielle støtter og bedste talsmand mens Gothams mørke og korrupte side prøver at spænde ben for både dig og Harvey. Udover det er der en professionel listetyv som laver nogle høj-profile kup i Gotham og Bruces barndomsven, Oz, vender uforventet tilbage.

Det er miljøet Telltale kaster dig ind i, i deres første episode af Batman; Realm of Shadows. Dine beslutninger som både Bruce og Batman former hvilken slags person både Bruce og Batman er. Er du den slags helt der arbejder med politiet eller en der arbejder uafhængigt at politiet? Hvordan støtter du bedst Harvey i hans politiske karriere samtidigt med at vedligeholde dit omdømme? Jer som har spillet et Telltale spil før, er ikke nye til de svære valg man bliver konfronteret med, tænker nok at det ikke lyder særligt innovativ i forhold til hvad man allerede har set fra Telltale men denne gang udføre Telltale det anderledes og ja, måske endda bedre. Alt det vil jeg dække hen ad vejen og til sidst konkludere hvorfor jeg har givet Batman; Realm of Shadows et flot 4,5.

Første Indtryk

Da jeg en sen stille og mørklagt aften åbnede spillet, kunne jeg fornemme det lille barn i mig sitre af glæde allerede der. Det blev dog hurtigt ødelagt da jeg lagde mærke til det samme problem Telltale har haft i deres tidligere titler; en langsom og laggende mus-indikator. Nu sidder der nok nogle og tænker; ”du spiller vel ikke Telltale med mus og keyboard vel?” Til mit forsvar kunne jeg ikke vente og var ude af stand til at skaffe en controller. Udover det var der også problemer med deres opløsning indstillingen. Efter at have rodet med det i et stykke tid og kigget lidt på internettet, fandt jeg til min store glæde en løsning.
Så kunne jeg endeligt komme i gang med at spille. Der blev jeg negativt overrasket da jeg blev mødt af laggende cut scener. Det ødelagde helt sikkert mit første indtryk men jeg valgte dog at fortsætte så positivt tænkende som muligt. Det skal nævnes at Telltale var hurtige til at komme med en patch som løste netop de problemer.
Atmosfæren i Gotham som omringer en hvert sekund man spiller var overvældene fantastisk. Jeg følte virkeligt at jeg var i Gotham og at jeg var Batman.

Historie

Historien igennem spillet er fangende og nyt. Det vil jeg godt ligge lidt fokus på, uden at fortælle for meget fra historien, da jeg syntes det er en ting man selv skal opleve det meste af. I Telltales version af Batman universet ser du mange gentagende karakterer, såsom Oswald Cobblepot, som nu er Bruce Waynes barndomsven. Telltales har altså succesfuldt givet spillerne en følelse af det Batman univers vi kender, men samtidigt givet os et univers som stadig kan overraske dig.

Gameplay

Telltale har opdelt Batman i 3 forskellige stadier af gameplay som de varier hyppigt imellem igennem spillet:

Quick Time Events

Telltale fortæller Batmans eventyr i mørket igennem Quick Time Events i cut scener.  Det er et typisk træk fra Telltale som jeg forventede da jeg købte spillet. Selvom Quick Time Events ikke altid plejer at være det mest spændende så giver det dig helt sikkert den historie og handling du gerne vil have.

Dialoger & ’frit’

Telltale ville ikke være Telltale uden dialoger og valg. Batman giver dig et stort sortiment af sætninger og reaktioner til alverdens problemer du bliver smidt i, og det bliver gjort dejligt flydende i samarbejde med historien. Derudover er der også gameplayet hvor Telltale smider dig ind i et rum, eller sted hvor du så får lov til at gå lidt rundt der. Deri ligger også interessen i at spille et Batman spil som ikke fokusere på følelsen af Batmans voldelige eskapader som ’Dark Knight’ serierne gør. For her får vi fokus på Batmans detektiv side, da du bliver smidt i et sted og så skal samle de spor omkring dig og lænke omstændighederne; såsom at lænke en mand med smeltet ansigt til sceneriet i nærheden. Selvom det ikke var de sværeste gåder for verdens bedste detektiv, så var det stadigt underholdende og jeg forventer at det kun leder op til de fremtidige episoder.

Planlægning af angreb

En ny form af gameplay ikke tidligere set i Telltale er du får lov til at spejde nogle specielle steder før du angriber. Det gør at du selv bestemmer om du vil smide ham den store vagt over trappen eller droppe en lysekrone i hovedet på ham. Det betyder selvfølgeligt ikke det store, men det var helt sikkert et plus på sjovhed skalaen.

Derudover skal det nævnes at Telltale formår at variere imellem disse gameplay elementer flydende at det forbliver en spændende og neglebidende rejse.

Slut ord & konklusion

Jeg vil godt inden jeg konkludere min anmeldelse hurtigt nævne nogle tidligere titler fra Telltale i forhold til Batman.
I Batman har Telltale, indtil videre, virkeligt sat foden på pedalen og forbedret sig. Selvom Telltale tidligere har været fantastiske til at fortælle deres historier fra deres synspunkt og udført det flot, så har der i længere tid været kritik på deres beslutninger, og om de overhovedet ændre historien. Som sagt er vi stadig i første episode, og tiden vil vise om det er en ting (de nærmest har lovet) de har ændret. Indtil videre virker det som om at deres ord holder og at ens beslutninger langsomt former dit eget Batman univers. Derudover kan jeg konkludere at Batman: Realm of Shadows, er en utroligt flot start på et forhåbentligt godt spil. Hvis det ikke havde været for problemer med laggende cut scener. Batman er et spil som formår ikke kun at en til at føle som Batman i kostume, men også Batman uden maske. Synspunktet på Bruce Wayne og hele Batman universet er simpelt sagt, utroligt flot udført. Jeg giver den en 4,5 og hvis det havde været foruden problemer med cut scener, så ville det have været et 5.
Hvis i føler anderledes for hvad Batman: Realm of Shadows fortjener i score, så efterlad endeligt jeres egen mening.

NavnBatman: Realm of Shadows
PlatformPC, PS, Xbox
GenreEventyr
Udgivelsesdato2/8-2016
UdviklerTelltale
UdgiverTelltale
Minimum
OSWindows 7 64bit
CPUIntel Core 2 Duo 2.4GHz
RAM3 GB
GrafikkortNvidia GTS 450+ with 1024MB+ VRAM
DirectXVersion 11
InternetIkke oplyst
Diskplads8 GB
LydkortDirectX 11

Relaterede Artikler

Batman The Telltale Series – Debut Trailer

Telltale har nu afsløret debut traileren til deres Batman serie samt datoen for udgivelsen af den første episode. Når vi kommer ind i den nye måned så hold endeligt på pengene, bare indtil den 2. august, for der kommer den første episode af Batman The Telltale Series. Og efter at have set traileren kan man (jeg) næsten ikke andet end at løbe rundt som et barn 3 dage før juleaften. Den episodiske fortælling kommer ud til PlayStation 3, PlayStation 4, […]