Velkommen til en verden fyldt med magi og fantastiske væsner, jeg er din DM og vil fra nu af, forsøge at guide dig igennem dungeons og dragons på dansk, ved at oversætte nogle af de tunge bøger, der ligger bag dette fantastiske spil.
Som ved alt andet skal man starte ved begyndelsen. Derfor handler denne artikel om bogen Players Handbook 5th Edition. Denne bog er et ”must have” for alle spillere, som vil være en aktiv del af en DnD session.
Bogen her er et stykke værktøj der indeholder regler og informationer om alt lige fra hvor langt en given race kan løbe til hvor stor en eksplosion en ”Fireball” laver.
Men før vi når dertil, har vi bogens egen introduktion, der giver et indblik i hvad spiller indebærer og hvordan det kan spilles. I denne artikel vil jeg fokusere på første kapitel i bogen Players Handbook 5th Edition.
Kapitel 1: Trin-for-Trin Karakterer
Første skridt i DnD er at skabe din egen karakter. Din karakter er en blanding af spillets statistikker, rollespils elementer og din egen fantasi. Du vælger en race fra bogen fx halv orc og en klasse som fx barbarian eller bard. Derudover skaber du selv karakterens personlighed, udseende og baggrundshistorie. Når du har besluttet dig for disse ting vil, den her karakter være din repræsentant i DnD spillet.
Der er mange måder at spille sin karakter på og det er vigtigt at du finder en der passer dig, vil du gerne være den hårdeste eventyrer ved bordet? Så er barbaren eller fighteren måske noget for dig. Er nærkamp derimod ikke din kop te skal du måske kigge på wizarden og rangeren. Du har muligvis set en fantasy film og var helt vild med en bestemt karakter, så kan man altid forsøge at bygge videre på den karakter.
I sidste ende handler det om at, når du sætter dig ved bordet første gang, så er det med en karakter, som du er interesseret og spændt på at spille. Husk dog på at intet er låst, din karakter vil altid have mulighed for at udvikle sig personligt.
Hvis du er i tvivl om hvad du gerne vil spille, så bliv ved med at læse denne artikel og de næste der kommer, for at få al den inspiration du forhåbentligt for brug for.
Inden du begynder, skal du sørge for at have dit karakterblad foran dig. Et karakterblad er et stykke papir hvor du kan skrive alle din karakters informationer ned, der findes en del forskellige skabeloner, men til at starte med kan jeg anbefale det karakterblad der følger med DnD starter boksen
Vælg en Race og en Klasse
Der er mange racer i DnD og de fleste har også under racer, fx “bjerg” dværgen og “skov” elveren, jeg vil komme nærmere ind på racerne i næste artikel, som omhandler kapitel 2.
Racen du vælger, kommer dog til at have stor indflydelse på din karakter, da der følger specielle Abilities med hver race, som kan være rettet mod en specifik klasse, når du har valgt en race der virker interessant for dig, skal du nærlæse alle de bonusser, som racen giver dig og skrive dem ned på dit karakterblad. Bonusserne er vigtige, da dit tit kan være til stor hjælp, fx for elvere nattesyn, denne Abilities gør, at du kan se næsten lige så godt i mørke, som du kan i lys.
Når det kommer til at vælge klasse, så skal du se det som din karakters job. Har din karakter levet på gaden hele sit liv og stjålet for at overleve, så er det nok en rogue. Har din karakter derimod levet et afskærmet liv i et kloster er det måske en præst, munk eller paladin der er det bedste valg. Ligesom med racen kommer din klasse til at have stor indflydelse, klassen giver dig nemlig en masse Abilities, som adskiller dig fra de andre spillere.
Disse Abilities er ting som magi, mulighed for at bruge forskellige våben og rustninger og specielle Abilities med våben. Udover det bestemmer din klasse også hvilke ting du er ”trænet/Proficient” disse ting er: Rustning, våben, Abilities ”skills”, rednings kast ”saving throws” samt nogle få specifikke værktøjer. Ligesom med racen er det vigtig at du skriver alle de Abilities og hvad du er trænet i ned på dit karakterblad.
Level
Normalt starter man altid på level 1, da det altid er godt at starte på bunden og bygge sin karakter op fra starten af. Dog er der nogle Dungeon Masters, der starter deres eventyrer på et højre level, hvis det er tilfældet for dig, skal du nu skrive alle din klasse Abilities op til det givne level, ned på dit karakterblad, jeg gennemgår alle klasser i en senere artikel.
Liv point (Hit Points or HP) og Livs terning (Hit Dice or HD)
Din karakters Livs point afgør, hvor meget skade du kan tage før du bliver slået ud og er defineret ud fra din livs terning. I level 1 har din karakter 1 livs terning, hvilken type livs terning det er bliver bestemt af hvilke klasse du har valgt. Dit start livs point = det højeste tal på livs terningen + din Constitution modifier (jeg vil komme ind på modifiers senere).
Husk at skrive både hvilke type livs terning og hvor mange livspoint du har, på dit karakterblad.
”Trænet” (Proficiency) bonus
I beskrivelsen af hver klasse er der en tabel, der viser hvilken bonus din karakter modtager. For level 1 vil det altid være +2, denne bonus skal ligges til mange af de ting du skriver ned på dit karakterblad, fx:
- Angrebs rul (altså terningkast) med våben du er ”trænet” i
- Angrebs rul med magier
- Abilities checks med skills (færdigheder) du er trænet i
- Abilities checks med værktøjer du trænet i
- Rednings kast du trænet i
- Rednings kast sværhedsgraden (DC=Difficulty class) for de magier du kaster
Din klasse definerer hvilke Abilities og våben du er trænet i, derudover kan du blive trænet i andre ting, alt efter hvilken spil baggrund du vælger (dette vender jeg tilbage til i en senere artikel). Der er også nogle få racer der er trænet i specifikke ting.
Din ”trænet” bonus kan kun blive tilføjet til et ternings kast ad gangen, dog vil dette tal nogle gange blive ændret. Dog står det fast at det kun bliver ændret 1 gang per kast, fx kan din ”trænet” bonus ikke blive fordoblet/halveret mere end 1 gang per kast.
Sådan finder dine Abilities
Næsten alt hvad du gør, afhænger af din karakters Abilities, du har 6 forskellige værdier (Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom og Charisma), alle disse værdier er repræsenteret af tal, som du skriver ned på dit karakterblad. Jeg vil gå mere i dybden med hver enkelt Abilities i en senere artikel.
Alle Dungeon Masters har deres egen metode til at finde frem til disse Abilities, men den metode som Players Handbook nævner er, at hver spiller tager 3 seks sidet terninger og ruller dem 6 gange. På den måde finder man sine 6 Abilities. Som sagt er der mange forskellige måder at gøre dette, så spørg din Dungeon Master hvordan du skal gøre for at være på den sikre side.
Når du har fundet dine Abilities, kan du nu udregne dine ”modifiers” til det er der her en tabel som viser meget klart hvad de forskellige tal giver dig:
Abilities | Modifier |
1 | -5 |
2-3 | -4 |
4-5 | -3 |
6-7 | -2 |
8-9 | -1 |
10-11 | 0 |
12-13 | 1 |
14-15 | 2 |
16-17 | 3 |
18-19 | 4 |
20-21 | 5 |
22-23 | 6 |
Osv. |
Som vist i tabellen stiger din modifier med 1 point hver gang du stiger 2 point i din tilsvarende Ability. Modifieren er vigtig at vide da det typisk vil være den du tilføjer til ternings kast, fx som nævnt tidligere i forhold til livs point, vil en karakter med 18 point i Constitution, ligge 4 livs point til sit ternings kast. Derudover bruger du også din modifier, når du skal rulle færdigheds checks, angreb og rednings kast.
Karakter beskrivelse og personlighed
Når du har fået skrevet alle basistallene ned på dit karakterblad, er det tid til at gå mere i dybden med din karakter. Start med at give din karakter et navn, dette er ikke altid nemt, ofte kan det tage lige så lang tid som at vælge race og klasse, så giv dig god tid til at finde et navn der passer godt til din karakter.
I en senere artikel vil jeg vise, hvordan du ved hjælp af terninger kan bestemme hvilken kropsform din karakter har og hvilke personlighedstræk du har udviklet inden spillet begynder, men hvis det er okay med din Dungeon master, syntes jeg at det er sjovest hvis du selv bestemmer hvordan din karakter ser ud, hvor gammel han er osv. muligvis ved at gå ud fra dine Abilities fx er en karakter med 18 i Strength med muskuløs. I samme artikel vil jeg også komme nærmere ind på Idealer, personlige bånd og personlig fejl din karakter kan have. Alle disse eksempler er ikke et strengt nødvendige, men de kan hjælpe dig, som ny spiller, til at leve dig ind i din DnD karakter.
2 ting som er vigtige for din karakter er ”moralsk overbevisning” og ”baggrund”. Disse 2 valg guider hvordan din karakter burde handle og hvad din karakter har beskæftiget sig med i fortiden. Dette er med til at skabe din karakters historie i grove træk og kan give dig adgang til flere talte sprog og gøre dig trænet i andre skills.
Som altid skal du huske at skrive alle disse ting ned på dit karakterblad.
Udvælgelse af udstyr
Din klasse og baggrund fastslår dit startudstyr. Beskrivelser af disse items vil jeg vende tilbage til i en senere artikel.
Dog skal det nævnes at du ikke behøver at tage basis udstyret, som din klasse giver dig. Du starter med en mængde guld, som du kan købe udstyr og forsyninger med, hvis du har lyst til det. Derudover kan du også vælge en gratis ”trinket”. Denne trinket kan du binde ind i din karakters historie, for lidt ekstra ”krydderi”.
Armor Class
Din Armor Class (AC eller Rustnings klasse) afgør, hvor god din karakter er til at undgå skader i kamp. Din AC bliver udregnet ud fra 3 ting:
- Hvilken rustning din karakter bærer
- Om din karakter har et skjold
- Din karakters Dexterity modifier
Ikke alle klasser bærer rustninger eller skjold, så som basis er en karakters AC = 10 + Dexterity modifier. Nogle klasser er trænet i at bruge rustninger, andre er ikke. Det er vigtigt at vide hvad din karakter kan bruge, da en for stor rustning kan hæmme din karakter. Disse retningslinjer er igen noget jeg vil vende tilbage til når jeg laver artiklen der beskriver udstyr dybere.
Våben
For hvert våben din karakter bærer på sig, skal du udregne hvor stor din modifier er, når du skal ramme og når du skal give skade.
Når du angriber, ruller du en d20 (en terning med tyve sider) tilføjer din trænet bonus (hvis din karakter er trænet med våbnet), og den tilsvarende ability modifier.
- Til nærkamps våben tilføjer du din karakters Strength modifier, til både angreb og skade. Har våbnet Finesse egenskaben, kan do vælge at bruge Dexterity modifieren i stedet for Strength.
- Bruger du et distancevåben (bue, armbrøst osv.) skal du tilføje din karakters Dexterity modifier. Dog kan du, hvis våbnet har ”thrown” (kastbart) egenskaben, kan du vælge at tilføje din Strength modifieren.
Efter level 1
Efterhånden som din karakter kommer igennem sine eventyr, vil den på et tidspunkt have samlet nok experience points (XP) til at stige level. Når din karakter stiger level, vil det låse op for nye evner fra din klasse. Ved bestemte levels vil du få lov til at øge dine Abilities, enten med 1 point i to Abilities eller med 2 point i en ability (dog ikke over max basisværdien på 20). Derudover stiger din trænet bonus også ved bestemte levels.
Hver gang du stiger level for du også en ekstra livs terning, det betyder at du skal rulle din livs terning + din Constitution modifier og tilføj resultatet til dit maksimum livs point.
Skulle din Constitutions modifier stige i et senere level, for du livs point med tilbage virkende kraft. Skulle du vælge at tage 1 point i Constitution så den stiger fra 13 til 14, når du rammer level 12, så for du 12 ekstra livs point (fordi din modifier stiger fra +1 til +2).
Find dit hold
Det er utroligt sjældent at en rollespilskarakter arbejder alene, så sørg for at samle nogle venner, eller prøv at mødes med nogle nye mennesker.
Alle spillere har deres egen rolle i gruppen. Samarbejde er nøgleordet og hvis gruppen kan opnå et stærkt samarbejde, vil chancen for overlevelse i Dungeons and Dragons forunderlige verden stige eksponentielt. Derfor er det vigtigt at tale med din DM, find ud af om din karakter kender nogle af de andre spilleres karakter, for at skabe et tidligt bånd og en solid start for jeres eventyr.
Mere i fremtiden
Dette var en gennemgang af første kapitel i Dungeons and Dragons Players Handbook.
Jeg vil snart gennemgå andet kapitel, så hvis denne artikel har givet dig blod på tanden og lyst til at spille skal du ikke vente længe.
Læs mere om racer i kapitel 2.
Venlig hilsen
din Dungeon Master