Elvere i DnD 5e

Elvere er et magisk folk med udenjordisk ynde, der lever i verden, men er ikke helt en del af den. De bor på steder med æterisk skønhed, midt i antikke skove eller i sølvfarvede tårne, der glitrer med faerie-lys, hvor blød musik glider gennem luften og blide duftstoffer hænger i vinden. Elvere elsker natur og magi, kunst, musik, poesi og verdens gode ting.

Velbygget og Yndefuld

Med deres ujordiske ynde og fine træk, forekommer elvere hypnotiserende smukke, for mennesker og medlemmer af mange andre racer. De er i gennemsnit lidt kortere end mennesker og spænder fra lige under 1.5 meter høje til lidt over 1.8 meter. De er også slankere end mennesker og vejer kun 45 til 65 kg. Mænd og kvinder er omtrent samme højde, og mænd er kun marginalt tungere end kvinder.

Elvernes farve omfatter det normale menneskelige sortiment og inkluderer også hud i skygger af kobber, bronze og næsten blåhvidt, hår af grønt eller blåt og øjne som søer af flydende guld eller sølv. Elvere har ikke ansigtshår og lidt kropshår. De favoriserer elegant tøj i lyse farver, og de nyder enkle, men alligevel enestående smykker.

Et Tidløst Perspektiv

Elvere kan leve godt over 700 år, hvilket giver dem et bredt perspektiv på begivenheder, der kan påvirke de kortere levede racer mere dybt. De ofte mere underholdte end ophidsede og er mere tilbøjelige til at være nysgerrige end grådige. De er tilbøjelige til at forblive hævet over og upåvirket af småtilstande. Når man forfølger et mål dog, om det er et eventyr på en mission eller lære en ny færdighed eller kunst, kan elvere være fokuserede og ubarmhjertige.

De er langsomme med at få venner og fjender og endnu langsommere om at glemme dem. De svarer på smålige fornærmelse med foragt og til alvorlige fornærmelser med hævn. Ligesom grenene på et ungt træ, er elverne fleksible i lyset af fare. De stoler på diplomati og kompromiser for at løse forskelle, før de eskalerer til vold.

De har været kendt for at trække sig tilbage fra indtrængen i deres skovhjem, med tillid til at de simpelthen kan vente de indtrængende ud. Men når behovet opstår, afslører elverne en hård kampånd, der demonstrerer dygtighed med sværd, bue og strategi.

Skjulte Skovlands Riger

De fleste elvere bor i små skovlandsbyer skjult blandt træerne. Elver jager vilde dyr, samler mad og dyrker grøntsager, og deres evner og magi giver dem mulighed for at støtte sig selv, uden behov for rydning og pløjning af jord. De er talentfulde kunsthåndværkere, der fremstiller fint produceret tøj og kunstgenstande.

Deres kontakt med udenforstående er normalt begrænset, skønt nogle få elvere lever godt, ved at bytte håndlavede genstande med metaller (som de ikke har nogen interesse i udvinde selv).

Elvere man støder på uden for deres egne lande, er ofte rejsende Historie fortællere, kunstnere eller vismænd. Menneskelige adelige konkurrerer om elver-instruktørernes tjenester for at undervise deres børn i sværdspil eller magi.

Opdagelse og Eventyr

Elvere tager på eventyr ud af vandrelyst. Da de er så langlivet, kan de nyde århundreder af efterforskning og opdagelse. De kan ikke lide tempoet i det menneskelige samfund, der planlægges fra dag til dag, men konstant ændrer sig over årtier.

Så de finder karrierer, der lader dem rejse frit og sætte deres eget tempo. Elvere nyder også at øge deres kamp evner eller få større magisk kraft, og eventyr tillader dem at opnå det. Nogle kan være slutte sig til oprørere, der kæmper mod undertrykkelse, og andre kan blive de mestre af moralske årsager.

Elf Ranger

Hovmodige, men Graciøse

Selv om de kan være hovmodige, er elvere generelt overbærende selv mod dem, der ikke lever op til deres høje forventninger – hvilket er de fleste ikke-elvere. De kan dog stadigvæk finde godt i næsten enhver.

Dværge

”Dværge er kedelige, klodsede tumper. Men hvad de mangler i humor, sofistikering og manerer, gør de op for i tapperhed. Og jeg må indrømme, at deres bedste smede producerer kunst, der nærmer sig elver kvalitet. ”

Halflings

”Halflings er folk med enkle glæder, og det er ikke en kvalitet at man skal overse. De er gode folk, de holder af hinanden og plejer deres haver. De har bevist sig mere hårdføre, end de ser ud, når behovet opstår. ”

Mennesker

” Alt det hastværk, deres ambition og drivkraft til at udføre noget, før deres korte liv løber ud – menneskelige bestræbelser forekommer nogle gange så meningsløse. Men så ser du på, hvad de har opnået, og du er nødt til at værdsætte deres resultater. Hvis de bare kunne bremse og lære noget finesse. ”

Elver evner

Din elver karakter har en række naturlige evner, resultatet af tusinder af år med elver raffinering.

Evne score stigning. Din Dexterity score øges med 2.

Alder. Selvom elvere når fysisk modenhed på omtrent samme alder som mennesker, går elverens forståelse af voksenlivet ud over fysisk vækst for at omfatte verdenslig oplevelse. En elver opnår typisk en voksen alder og et voksent navn omkring 100 år og kan leve til at være 750 år gammel.

Justering (Alignment). Elvere elsker frihed, variation og selvudtryk, så de læner sig stærkt mod de blide aspekter af kaos. De værdsætter og beskytter andres frihed såvel som deres egen, og de er oftere gode end ikke.
Drow er en undtagelse; deres eksil i Undermørket har gjort dem onde og farlige.
Drow er oftere onde end gode.

Størrelse. Elvere spænder fra under 1.5m til over 1.8m høje og har slanke bygninger. Din størrelse er mellem.

Hastighed. Din basishastighed er ca. 10 meter.

Mørke syn. Vant til tusmørke-skove og nattehimlen har du overlegen vision i mørke og svage forhold. Du kan se i svagt lys inden for ca. 20 meter fra dig, som om det var skarpt lys, og i mørke, som om det var svagt lys. Du kan ikke se farve i mørke, kun gråtoner.

Skarpe sanser. Du er trænet i Perception-evnen.

Fey Blodlinje. Du har fordel ved saving throws mod at blive charmeret, og magi kan ikke tvinge dig i søvn.

Trance. Elvere behøver ikke at sove. I stedet mediterer de dybt og forbliver halvbevidste i 4 timer om dagen. (Det almindelige ord for sådan meditation er “trance.”) Mens du mediterer, kan du drømme efter et tema; sådanne drømme er faktisk mentale øvelser, der er blevet refleksive gennem mange års praksis. Efter at du har hvilt på denne måde får du den samme fordel, som et menneske gør fra 8 timers søvn.

Sprog. Du kan tale, læse og skrive Common og Elvish. Elvish er flydende med subtile intonationer og kompliceret grammatik. Elven litteratur er rig og varieret, og deres sange og digte er berømte blandt andre racer. Mange bards lærer deres sprog, så de kan tilføje elviske ballader til deres repertoirer.

Underrace. Gamle kløfter mellem elverne resulterede i tre hovedunderracer: høje elver, træelver og mørke elver, der ofte kaldes Drow. Vælg en af ​​disse underracer. I nogle verdener er disse underracer, opdelt endnu længere (som f.eks. Solelver og måneelver fra the forgotten realms), så hvis du ønsker det, kan du vælge en smallere underrace.

Høj Elver

Som en høj elver har du et ivrig sind og beherskelse af mindst det grundlæggende i magi. I mange af D&D’s verdener er der to slags høje elver. Én type (som inkluderer de grå elver og dal elver fra Greyhawk, Silvanesti fra Dragonlance og sol elverne fra Forgotten Realms) er hovmodige og tilbagevendende og mener sig selv at være overlegne ift. ikke-elver og endda andre elver. Den anden type (inklusive de høje elvere fra Greyhawk. Qualinesti of Dragonlance og måneelverne i Forgotten realms) er mere almindelige og mere venlige og ofte set blandt mennesker og andre racer.

Sol elverne fra Faerun (også kaldet guld elver eller solopgangselver) har bronzeskind og hår af kobber, sort eller gylden blond. Deres øjne er gyldne, sølv eller sorte.

Måne elver (også kaldet sølv elver eller grå elver) er meget blegere, med alabaster hud sommetider prikket med blå. De har ofte hår af sølvhvid, sort eller blå, men forskellige nuancer af blond, brun og rød er ikke ualmindelige. Deres øjne er blå eller grøn og plettet med guld.

Evne score stigning. Din intelligens score øges med 1.

Elver Våben Træning. Du har færdigheder med longsword, shortsword, shortbow og longbow.

Cantrip. Du kender en cantrip efter dit valg fra Wizard Spell List. Intelligens er din spellcasting evne til det.

Ekstra sprog. Du kan tale, læse og skrive et ekstra sprog efter eget valg.

Træ Elver

Som en træ elver har du skarpe sanser og intuition, og dine fødder fører dig hurtigt og lydløst gennem dine oprindelige skove. Denne kategori inkluderer de vilde elvere (grugach) fra Greyhawk og Kagonesti of Dragonlance, samt racerne, der kaldes træelver i Greyhawk og the Forgotten Realms. I Faerun er træelver (også kaldet vilde elver, grønne elver eller skov elver) eksklusive og mistroiske overfor ikke-elvere.

Træ elvers hud har en tendens til at være kobberagtig i farvetone, nogle gange med spor af grønt. Deres hår har tendens til at blive brun og sort, men det er lejlighedsvis blondt eller kobberfarvet. Deres øjne er grønne, brune eller hassel.

Evne score stigning. Din Wisdom score øges med 1.

Elver Våben Træning. Du har færdigheder med longsword, shortsword, shortbow og longbow.

Hurtige fødder. Din basishastighed øges til 35 fod.

Mask of the Wild. Du kan forsøge at skjule dig, selv når du kun er let skjult af løv, kraftigt regn, faldende sne, tåge og andre naturfænomener.

Sort Elver (Drow)

Nedstammet fra en tidligere underrace af mørkhudede elvere, blev drow forvist fra overfladeverdenen, for at følge gudinden Lolth, ned ad vejen til ondskab og korruption. Nu har de bygget deres egen civilisation i dybden af ​​Undermørket, tilpasset efter Lolth’s Way.

Drow, også kaldet Sort Elver, har sort hud, der ligner poleret obsidian og kridt hvidt eller lysegult hår. De har ofte meget lyse øjne (så blege, at de forveksles med hvide) i nuancer af lilla, sølv, lyserød, rød og blå.

De er tilbøjelige til at være mindre og tyndere end de fleste elvere. Drow-eventyrere er sjældne, og racen findes ikke i alle verdener. Kontroller med din Dungeon Master for at se, om du kan spille en Drow-karakter.

Evne score stigning. Din karisma-score øges med 1.

Superior Darkvision. Din mørke vision har en radius på 120 fod.

Følsomhed for sollys. Du har ulemper ved angrebsrul og på Wisdom (perception), der er afhængige af syn, når du, målet for dit angreb, eller hvad du prøver at opdage er i direkte sollys.

Drow Magic. Du kender Dancing lights cantrip. Når du når 3. niveau, kan du caste Faerie fire spell en gang om dagen. Når du når 5. niveau, kan du også kaste Darkness fortryllelsen en gang om dagen. Charisma er din spellcasting evne til disse.

Drow våbenuddannelse. Du har færdigheder med rapier, shortsword og hånd armbrøst.

Sort Elvernes Mørke

Hvis det ikke var for en berømt undtagelse, ville Drow-racen blive universelt afskyet. For de fleste er de en race med dæmon-tilbedende angribere, der bor i de underjordiske dybder af Underdarken, som kun dukker op på de sorteste aftener, for at opsøge og slagte de overfladebeboere, de foragter.

Deres samfund er depraveret og optaget af Lolth’s gunst, deres edderkopgudinde, der sanktionerer mord og udryddelse af hele familier, mens adels huse kæmper for position. Alligevel brød en Drow formen.

I Forgotten Realms verden har Drizzt Do’Urden, nordens ranger, bevist sin kvalitet som en godhjertet forsvarer af de svage og uskyldige. Drizzt afviser sin arv og fordomme i en verden, der ser på ham med frygt og afsky, og er en model for de få Drow, der følger i hans fodspor, og prøver at finde et liv langt fra det onde samfund i deres Undermørke hjem. Drow vokser op og tror, ​​at overflade racer er underlegne og værdiløse, undtagen som slaver. Drow, der udvikler en samvittighed eller finder det nødvendigt at samarbejde med medlemmer af andre racer, har svært ved at overvinde disse fordomme, især når de så ofte bliver mødt af hadet.

The Legend of Drizzt