Mennesker i DnD 5e

I de fleste verdener, er mennesker de yngste af de almindelige racer, de er ankommet sent til verdensscenen og er kortvarige i sammenligning med dværge, elver og drager. Måske er det på grund af deres kortere liv, at de bestræber sig på at opnå så meget som de kan i de år, de får.

Eller måske føler de, at de har noget at bevise for de ældre racer, og det er derfor, de bygger deres magtfulde imperier ved hjælp af erobring og handel. Uanset hvad der driver dem, er mennesker innovatører, stræbere og verdens banebrydere.

Et Bredt Spektrum

Med deres tilbøjelighed til migration og erobring er mennesker mere fysisk forskellige end andre almindelige racer. Der er ikke noget typisk menneske. Et individ kan stå fra 1.5m til lidt over 1.8m højt og veje fra 55 til 110 kg.

Menneskelige hudfarver spænder fra næsten sort til meget bleg, og hårfarver fra sort til blond (krøllet, strittende osv.) mænd kan have skæg, der er enten sparsomt eller tykt.

En masse mennesker har et strejf af ikke-menneskeligt blod, der afslører antydninger til elver, orc eller andre afstamninger. Mennesker når voksenlivet i deres sene teenageår og lever sjældent mere et enkelt århundrede.

Variation i Alle Områder

Mennesker er de mest tilpasningsdygtige og ambitiøse folk blandt de almindelige racer. De har vidt varierende smag, moral og skikke i de mange forskellige lande, hvor de har slået sig ned. Når de bosætter sig, bliver de: de bygger byer som kan stå i evigheder og store kongeriger, der kan holde stand i lange århundreder. Et individuelt menneske kan have en relativt kort levetid, men en menneskelig nation eller kultur bevarer traditioner, med oprindelse langt uden for rækkevidden af ​​et enkelt menneskes hukommelse.

De lever fuldt ud i nuet – hvilket gør dem velegnede til det eventyrlige liv – men planlægger også for fremtiden og stræber efter at efterlade en varig arv. Individuelt og som gruppe er mennesker tilpasningsdygtige opportunister, og de holder sig opmærksomme på ændrede politiske og sociale dynamikker.

Alles Næst Bedste Ven

Lige så let som de blandes med hinanden, blandes mennesker med medlemmer af andre racer. De kommer godt ud af det med næsten alle, skønt de måske ikke er tæt på mange. Mennesker tjener som ambassadører, diplomater, magistrater, købmænd og funktionærer af alle slags.

Dværge

”De er stærke folk, ærlige venner og tro mod deres ord. Deres grådighed efter guld er dog deres undergang. ”

Elver

”Det er bedst ikke at vandre ind i en elver skov. De kan ikke lide indtrængende, og du vil sandsynligvis blive fortryllet eller pebret med pile. Stadig, hvis en elver kan komme forbi den forbandede racestolthed og faktisk behandle dig som en ligemand, kan du lære meget af dem. ”

Halflings

“Det er svært at slå et måltid i et halfling hus, så længe du ikke banker hovedet i loftet – god mad og gode historier foran en dejlig, varm ild. Hvis halflings havde en flod af ambition, kunne de måske virkelig udrette noget. ”

Vedvarende Institutioner

Hvor en enkelt elver eller dværg, måske påtager sig ansvaret for at bevogte en speciel placering eller en magtfuld hemmelighed, fandt mennesker hellige ordrer og institutioner til sådanne formål. Mens dværgklaner og halflings ældste videregiver de gamle traditioner til de nye generationer, fastgør mennesket templer, regeringer, biblioteker og love for deres traditioner i historiens grundsten.

Mennesker drømmer om udødelighed, men (bortset fra de få, der søger at forsætte livet i en død krop eller guddommelig opstigning for at undslippe dødens kløfter) de opnår det ved at sikre, at de bliver husket, når de er væk. Selvom nogle mennesker kan være præget af fremmedhad, er deres samfund generelt inkluderende. Menneskenes lande velkommer et stort antal ikke-menneskelige, sammenlignet med andelen af ​​mennesker, der bor i ikke-menneskelige lande.

Indbegrebet af Ambition

Mennesker, der søger eventyr, er de mest dristige og ambitiøse medlemmer af en dristigt og ambitiøst race. De forsøger at få hæder i deres kammeraters øjne ved at samle kraft, rigdom og berømmelse. Mennesker er forkæmpere for mærkesager fremfor end territorier eller grupper.

Menneskelige navne og etniciteter

Når de har så meget mere variation end andre kulturer, har mennesker som helhed ingen typiske navne. Som menneskelige forældre giver deres børn navne fra andre sprog, f.eks. Dwarvish eller Elvish (udtales mere eller mindre korrekt), men de fleste forældre giver navne, der er knyttet til deres regioners kultur eller til deres forfædres navne traditioner.

Den materielle kultur og menneskelige fysiske egenskaber, kan ændre sig vildt fra region til region. I Forgotten Realms er for eksempel tøjet, arkitekturen, køkkenet, musikken og litteraturen anderledes i de nordvestlige dele af Silver Marshes end i fjerne Turmish eller Impiltur mod øst – og endnu mere markant i fjerntliggende Kara-Tur.

Menneskets fysiske egenskaber varierer imidlertid afhængigt af de gamle menneskers gamle vandringer, så menneskene i Silver Marches har enhver mulig variation i farve og funktioner. I Forgotten Realms er ni menneskelige etniske grupper almindeligt anerkendt, skønt over et dusin andre findes i mere lokaliserede områder i Faerun. Disse grupper og de typiske navne på deres medlemmer kan bruges som inspiration uanset hvilken verden dit menneske er i.

Human Ranger

Human Wizard

Rashemi
Oftest findes øst for det indre hav og ofte blandet med mulanen, har Rashemis en tendens til at være lave, kompakte og muskuløse. De har som regel mørk hud, mørke øjne og tykt sort hår.

Shou
Shou er den mest talrige og magtfulde etniske gruppe i Kara-Tur, langt øst for Faerun. De er gule-bronze i farvetone, med sort hår og mørke øjne. Shou-efternavne præsenteres normalt før det givne navn.

Damaran
Fundet primært i den nordvestlige del af Faerun, er Damarans af moderat højde og bygning, med hudfarver lige fra lysebrun til lys. Deres hår er normalt brunt eller sort, og deres øjenfarve varierer meget, selvom brun er mest almindelig.

Illuskan
Illuskans er høje, lyshudede folk med blå eller stålgrå øjne. De fleste har ravnesort hår, men dem, der bor i det ekstreme nordvest, har blondt, rødt eller lysebrunt hår.

Turami
Indfødte ved den sydlige bred af det indre hav er Turami-folket generelt høje og muskuløse, med mørk mahognihud, krøllet sort hår og mørke øjne.

Calishite
Lavere og lettere i kropsbygning end de fleste andre mennesker, Calishites har mørkebrun hud, hår og øjne. De findes primært i sydvestlige Faerun.

Chondathan
Chondathans er slanke folk, med brunt hår, der spænder fra næsten blond til næsten sort og lysebrun hud. De fleste er høje og har grønne eller brune øjne, men disse træk er næppe universelle. Mennesker af Chondathan-afstamning dominerer Faeruns centrale lande. omkring det indre hav.

Tethyrian
Udbredt langs hele sværdkysten i den vestlige kant af Faerun er tethyrerne af mellemstor bygning og højde, med mørk hud, der har tendens til at blive lysere, jo længere mod nord de bor. Deres hår- og øjenfarve varierer meget, men brunt hår og blå øjne er de mest almindelige. Tethyrere bruger primært Chondathan-navne.

Mulan
Dominerende i den østlige og sydøstlige bredde af det indre hav er mulanen generelt høje, slanke og ravfarvede med øjne af hassel eller brun. Deres hår spænder fra sort til mørkebrun, men i de lande, hvor mulanen er mest fremtrædende, barberer adelige og mange andre mulaner alt deres hår af.

Human Evner

Det er svært at foretage generaliseringer om mennesker, men din menneskelige karakter har disse træk.

Evne score stigning. Din evne scorer stiger alle med 1.

Alder. Mennesker når voksenlivet i deres sene teenageår og lever mindre end et århundrede.

Justering (alignment). Mennesker har ingen tendens til et særligt alignment. De bedste og værste findes blandt dem.

Størrelse. Mennesker varierer meget i højde og bygning, fra knap 1.5m til godt over 1.8m høj. Uanset din position i dette interval er din størrelse Medium.

Hastighed. Din basishastighed er ca. 30 feet.

Sprog. Du kan tale, læse og skrive common og et ekstra sprog efter eget valg. Mennesker lærer typisk andre folks sprog, de beskæftiger sig med. Heriblandt obskure dialekter. De er glade for at drysse deres tale med ord, der er lånt fra andre tunger: Orc-bandeord, Elviske musikalske udtryk, Dwarvish militære sætninger og så videre.

Variant Human Evner

Hvis din kampagne bruger de valgfri feat-regler fra kapitel 5, kan din Dungeon Master muligvis tillade disse variantstræk, som alle erstatter menneskets evne til at øge egenskaben.

Evne score stigning. to forskellige evner score efter eget valg stiger med 1. Færdigheder. Du opnår færdigheder i en kombination efter dit valg.

Feat. Du får en feat efter dit valg.