Født af drager, som deres navn indikerer, går de stolt gennem en verden, der hilser dem med frygt og uforståelighed. Formet af drakoniske guder eller dragerne selv, blev dragonborns oprindeligt udklækket fra drage æg som en unik race, der kombinerer de bedste attributter af drager og humanoider. Nogle dragonborns er trofaste tjenere til sande drager, andre udgør rækker af soldater i store krige, og stadig andre finder dem selv svævende, uden noget klart kald i livet.

I Slægt Med Drager, Og Stolt Af Det

Dragonborn ligner meget drager stående oprejst i menneske form, selvom de mangler vinger eller en hale. De første dragonborns havde skæl af levende nuancer, der matchede farverne på deres Dragon slægt, men generationer af indavl har skabt et mere ensartet udseende.
Deres små, fine skæl er normalt messing eller bronze i farve, nogle gange spænder de dog til dybrød, Rust, guld eller kobber-grøn. De er høje og stærkt bygget, ofte tæt på 2m høje og vejer 135 kg eller mere. Deres hænder og fødder er stærke, tre fingre med krumme kløer og en tommelfinger på hver hånd. Blodet af en bestemt type drage løber meget stærk gennem nogle dragonborn klaner.
Disse dragonborns bærer ofte skæl, der tættere matcher deres drage forfader- klar rød, grøn, blå eller hvid, skinnende sort, eller skinnende metallisk guld, sølv, messing, kobber, eller bronze.

Selvstændige Klaner

For enhver dragonborn, er klanen vigtigere end selve livet. Dragonborn giver deres hengivenhed og respekt til deres klan over alt andet, selv guderne. Hver dragonborns adfærd påvirker på æren af hans eller hendes klan, og at bringe vanære til klanen kan resultere i udvisning og eksil.
Hver dragefødte kender sin plads og pligter i klanen, og ære kræver at grænserne for denne position bliver overholdt. En konstant stræben efter selv-forbedring afspejler den selvstændige race en som helhed. Dragonborns sætter pris på dygtighed og ekspertise i alle bestræbelser. De hader at fejle, og de presser sig selv til ekstrem indsats, før de giver op på noget.
En dragonborn anskuer beherskelse af en bestemt færdighed, som et livstidsmål. Medlemmer af andre racer, der deler den samme forpligtelse, finder det nemt at opnå respekt hos en Dragonborn. Selvom alle dragefødte stræber efter at være selvstændige, erkender de, at der sommetider er brug for hjælp i svære situationer.
Men den bedste kilde til en sådan hjælp er klanen, og når en klan har brug for hjælp, vender den sig til en anden dragonborn klan, før de søger støtte fra andre racer-eller endda fra guderne.

Dragonborn Navne

Dragonborn har personlige navne givet ved fødslen, men de sætter deres klan navne først som et tegn på ære. Et barndomsnavn eller kælenavn bruges ofte blandt jævnaldrende, som et beskrivende udtryk eller et udtryk for nært kendskab. Navnet bygger måske på en begivenhed eller på en vane.

Ualmindelig Race

Dragonborns og resten af racerne i dette kapitel er ualmindelige. De findes ikke i alle D&D verdener, og selv der hvor de findes, er de mindre udbredte end dværge, elvere, halflings og mennesker. I de kosmopolitiske byer i D&D multiverset ser de fleste folk næppe to gange på medlemmer af selv de mest eksotiske racer. Men de små byer og landsbyer, der præger landskabet, er anderledes. De ”almindelige” folk på landet, er ikke vant til at se medlemmer af disse racer, og de reagerer i overensstemmelse hermed.

Dragonborns

Det er nemt at antage, at en dragonborn er et monster, især hvis hans eller hendes skæl afslører en kromatisk arv. Dog skal det siges at medmindre dragonborns begynder at ånde ild og forårsager ødelæggelse, er folk mere tilbøjelige til at reagere med forsigtighed fremfor end direkte frygt.

Gnome

Gnomes ligner ikke en trussel og kan hurtigt afvæbne mistanke med godt humør. De ”almindelige” folk er ofte nysgerrige omkring Gnomes, sandsynligvis fordi har de aldrig set en før, men de er sjældent fjendtlige eller frygtsomme.

Halv-Elf

Selv om mange mennesker aldrig har set en half-elf, ved næsten alle, at de eksisterer. En fremmed half-elfs ankomst efterfølges af sladder bag half-elfens ryg og stjålne blikke på tværs af fællesrummet, fremfor nogen aggressiv konfrontation eller åben nysgerrighed.

Half-Orc

Det er normalt sikkert at antage, at en halv-Orc er krigsførende og hurtig til vrede, så folk er forsigtige omkring en ukendt halv-Orc. Butiksejere kan forsøge at skjule værdifulde eller skrøbelige varer, når en halv-Orc kommer ind, og folk langsomt klart ud af en kro, forudsat en kamp vil bryde ud snart.

Tiefling

Half-Orcs er mødt med en praktisk forsigtighed, men tieflings er genstand for overnaturlige frygt. Deres arvs onde oprindelse, er klart synlig i deres træk, og så ”almindelige” mennesker ved, kan en tiefling meget vel være en djævel fra de ni lag af helvede. Folk kan finde på at lave hellige tegn med hænderne hvis en tiefling nærmer sig, krydse gaden for at undgå passerer nær, eller blokere butiksdøre før en tiefling kan komme ind.

Dragonborn Evner

Din drakoniske arv manifesterer sig i en række træk, du deler med andre Dragonborn.

Evne score stigning. Din strength score stiger med 2, og din charisma score stiger med 1.

Alder. Unge dragonborn vokser hurtigt. De kan gå få timer efter klækning, opnå størrelsen og udviklingen af en 10-årigt menneskebarn ved en alder af 3, og når voksenalderen ved 15. De lever til at blive omkring 80.

Justering (Alignment). Dragonborn har tendens til ekstremer, tager et bevidst valg om at være på den ene eller den anden i den kosmiske krig mellem godt og ondt (repræsenteret af Bahamut og Tiamat, hhv.). De fleste dragonborn er gode, men dem, der vælgerat følge Tiamat kan være forfærdelige skurke.

Størrelse. Dragonborn er højere og tungere end mennesker, stående langt over 1.8m høje og vejer minimum 115 kg i gennemsnit. Din størrelse er medium.

Hastighed. Din grund hastighed er 30 fod.

Drakoniske Forfædre

Drage

Sort

Blå

Messing

Bronze

Kobber

Guld

Grøn

Rød

Sølv

Hvid

Skade type

Syre

Lyn

Ild

Lyn

Syre

Ild

Gift

Ild

Frost

Frost

Åndedræts våben

5 af 30 ft. linje (DEX. Save)

5 af 30 ft. linje (DEX. Save)

5 af 30 ft. linje (DEX. Save)

5 af 30 ft. linje (DEX. Save)

5 af 30 ft. linje (DEX. Save)

15 ft. kegle (DEX. Save)

15 ft. kegle (CON. Save)

15 ft. kegle (DEX. Save)

15 ft. kegle (CON. Save)

15 ft. kegle (CON. Save)

Drakoniske forfædre. Du har drakoniske forfædre. Vælg en type drage fra drakoniske forfædre tabellen. Dit åndedræts våben og skade resistens bestemmes af Dragon typen, som vist i tabellen.

Åndedræts våben. Du kan bruge din handling til at udånde destruktiv energi. Din drakoniske herkomst bestemmer størrelse, form og skadetype af åndedraget. Når du bruger dit åndedræts våben, skal hver skabning i området af udånding lave et saving throw, (udefra den ability, der er bestemt af din drakoniske forfædre). DC for dette saving throw er lig med 8 + din constitution modifikator + din trænet bonus (proficiency). Et væsen tager 2d6 skade på en mislykket save, og halvt så meget skade på et vellykket save.
Skaden stiger til 3d6 på 6. level, 4d6 på 11. level, og 5d6 på 16. level. Når du har anvendt dit åndedræts våben, kan du ikke bruge det igen, før du har fuldført en kort eller lang rest (pause/søvn).

Beskadigelse resistens. Du er resistent mod den skadetype, der er forbundet med din drakoniske herkomst.

Sprog. Du kan tale, læse og skrive almindeligt og drakonisk. Drakonisk menes at være et af de ældste sprog og bruges ofte i studiet af magi. Sproget lyder barsk for de fleste andre væsner og omfatter talrige hårde konsonanter og lyde.

About The Author

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.