Dværge i DnD 5E

Kongeriger rige på ældgamle traditioner, fantastiske haller skåret ud i bjergrødderne, ekko af hakker og hammere i dybe miner og flammende smedjer, en forpligtelse til klan og tradition og et brændende had mod goblins og orker. Disse fælles tråde forener alle dværge.

Lave og Robuste

frygtløse og hårdføre, dværge er kendt som dygtige krigere, minearbejdere og arbejdere af sten og metal. Selvom de står godt under 1.5 meter høje, er dværge så brede og kompakte, at de kan veje lige så meget som et menneske, der står næsten en halv meter højere. Deres mod og udholdenhed er også let et match for ethvert af de større folk.

Dværgens hud spænder fra dybbrun til en lysere farvetone med rød, men de mest almindelige nuancer er lysebrun eller dybbrun, ligesom visse jordfarver. Deres hår, båret langt, men i enkle stilarter, er normalt sort, gråt eller brunt, selvom lysere dværge ofte har rødt hår. Mandlige dværge værdsætter deres skæg stærkt og plejer dem omhyggeligt.

En Lang Hukommelse, Kan Bære Nag Længe

Dværge kan leve til at blive mere end 400 år gamle, så de ældste levende dværge, husker ofte en meget anderledes verden. For eksempel kan nogle af de ældste dværge, der bor i Citadel Felbarr (i verden af ​​Forgotten realms), huske dagen, for mere end tre århundreder siden. Da orker erobrede fæstningen og pressede dem ud i et eksil, der varede i mere end 250 år. Denne levetid giver dem et perspektiv på verdenen, som kortere levede racer, som mennesker og halflings mangler.

Dværge er solide og vedvarende, som de bjerge de elsker, de står fast gennem århundredes gang med stoisk udholdenhed og lidt forandring. De respekterer traditionerne i deres klaner og sporer deres blodlinje tilbage, til grundlæggelsen af ​​deres ældgamle fæstninger, i verdens ungdom og opgiver ikke disse traditioner let. En del af disse traditioner er hengivenhed over for dværgenes guder, der opretholder dværgens idealer om flittigt arbejde, dygtighed i kamp og hengivenhed til smedjen. Individuelle dværge er målbevidste og loyale, holder deres ord og beslutsomme i pressede situationer, nogle gange på grænsen til stædighed.

Mange dværge har en stærk retfærdighedsfølelse, og de er lang tid om at glemme dem, der har dem. En fornærmelse mod en dværg, er en fornærmelse foretaget mod hele dværgens klan. Så hvad der begynder med en dværgs jagt på hævn, kan blive en fuldblæst klan-fejde.

Klaner og Kongeriger

Dværgenes kongeriger strækker sig dybt under bjergene, hvor dværgene udvinder ædelstene og ædle metaller og smeder forunderlige ting. De elsker skønheden og essensen af ædle metaller og fine smykker, og i nogle dværge udvikler denne kærlighed sig til grådighed og beskyttertrang. De skatte de ikke kan finde i deres bjerge, vinder de gennem handel. De kan ikke lide skibe, så initiativrige mennesker og halflings håndterer ofte handlen med dværgvarer langs vandruter.

Pålidelige medlemmer af andre racer er velkomne i dværgbosættelser, skønt nogle områder altid vil være, uden for deres grænser. Den vigtigste del af dværgsamfundet er klanen og dværges værdsætter social status meget højt. Selv dværge, der bor langt fra deres egne kongeriger, værner om deres klans identitet og tilknytninger, erkender beslægtede dværge og påberåber deres forfædres navn når der skal tages en ed eller slynges en forbandelse.

At være klanløs er den værste skæbne, der kan ramme en dværg. Dværge i andre lande er typisk mester håndværkere, typisk beskæftiget med speciale i smedningen og skabelsen af våben, rustninger og juveler. Nogle bliver lejesoldater eller livvagter, disse er meget efterspurgt for deres mod og loyalitet.

Guder, Guld og Klan

Dværge, der tager det eventyrlige liv, kan være motiverede af et ønske om skatte – for dets egen skyld, til et specifikt formål eller endda ud fra et altruistisk ønske om at hjælpe andre. Andre dværge drives af befalingen eller inspiration fra en guddom, et direkte kald eller blot et ønske om at bringe ære til en af ​​dværgguderne.
Klan og blodlinje er også vigtige motivatorer.
En dværg forsøger måske at genoprette en klans mistede ære, hævne en gammel uret, som klanen led, eller gøre sig fortjent til en plads i klanen efter at være blevet forvist. Eller en dværg kan søge efter øksen, som holdt af en mægtig stamfar, tabt på slagmarken for århundreder siden.

Tillid skal man gøre sig fortjent til

Dværge klarer sig godt med de fleste andre racer. “Forskellen mellem en bekendt og en ven er omkring hundrede år,” er en dværg, talemåde, der bestemt peger på, hvor svært det kan være for et medlem af en kortvarig race, som mennesker at gøre sig fortjent til en dværgs tillid.

Elves

”Det er ikke klogt at være afhængig af elverne. Ingen kan vide, hvad en elver vil gøre om lidt, når hammeren møder orkens hoved, er de lige så tilbøjelige til at begynde at synge, som at trække et sværd ud. De er flyvende og useriøse. Der er dog to ting, der skal siges for dem: De har ikke mange smede, men dem de har laver meget fint arbejde. Og når orker eller goblins kommer strømmende ned af bjergene, er en elver god at have bag dig. Ikke så god som en dværg måske, men de hader uden tvivl orkerne lige så meget som vi gør. ”

Mennesker

”Du tager dig tid til at lære et menneske at kende, og på pludselig er mennesket på hendes dødsleje. Hvis du er heldig, har hun familie – en datter eller barnebarn, måske – der har hænder og hjerte så godt som hendes. Det her du kan få en menneskelig ven. Og se dem løbe rundt! Når de sætter deres hjerter på noget, får de det, uanset om det er en drages samlede skat eller et imperiums trone. Du er nødt til at beundre den slags dedikation, selvom det ofte får dem i vanskeligheder. ”

Halflings

”Ja, de er hyggelige folk. Men vis mig en halfling helt. Et imperium, en sejrende hær. Eller bare en enkelt sagnomspunden skat lavet af halfling hænder. Intet. Hvordan kan du tage dem alvorligt? ”

Dwarf Egenskaber

Din Dwarf karakter har et udvalg af medfødte evner, som er en del af pakkeløsningen der er Dwarf natur.

Evne score stigning. Din Constitution score stiger med 2.

Alder. Dwarfs modnes i samme takt som mennesker, men de betragtes som unge, indtil de når 50 år. I gennemsnit lever de cirka 350 år.

Justering (Alignment). De fleste dwarfs er lovlige (Lawful) og tror bestemt på fordelene ved et velordnet samfund. De har også en tendens til det gode med en stærk følelse af fair play og en tro på, at alle fortjener en del af fordelene ved en retfærdig orden.

Størrelse. Dwarfs står mellem 1.2 og 1.50 meter høje og vejer gennemsnitligt 68 kg. Din størrelse er medium.

Hastighed. Din basishastighed er 25 feet ( ca. 8 meter). Din hastighed reduceres ikke ved at bære kraftig rustning.

Darkvision. Som gevinst af at være vandt til livet under jorden har du et overlegen syn i mørke og svagt oplyste forhold. Du kan se i svagt lys inden for 60 fod (ca. 18 meter) fra dig, som om det var skarpt lys, og i mørke, som om det var svagt lys. Du kan ikke se farve i mørke, kun gråtoner.

Dwarven modstandsdygtighed. Du har fordel (advantage) ved at saving throws mod gift, og du har modstand (resistance) mod giftskader.

Dwarven Kamp Træning. Du har trænet med slagsøksen, håndøksen, kastehammer og krigshammer.

Værktøjskompetence. Du har trænet med kunsthåndværkerens værktøjer, du vælger: smiths værktøjer, bryggeriforsyninger eller murers værktøjer.

Stonecunning. Hver gang du foretager et Intelligence (historie) check, der er relateret til stenværks oprindelse, betragtes du som trænet (Proficient) i historikfærdigheden og fordobler du din bonus til resultatet i stedet for din normale færdighedsbonus.

Sprog. Du kan tale, læse og skrive Common og Dwarvish. Dwarvish er fuld af hårde konsonanter og guttural lyde, og disse egenskaber smitter over på hvilket som helst andet sprog en dværg måtte tale.

Underrace. De to vigtigste underracer af dværge befolkningen i D&D’s verdener er: bakkedværge og bjergdværge. Vælg en af ​​disse underracer.

Bakkedværg

Som en bakkedværg har du skarpe sanser, dyb intuition og bemærkelsesværdig modstandskraft. Faeruns gulddværge i deres magtfulde sydlige rige er bakkedværge, det er de eksilede Neidar og den fornedrede Klar fra Krynn i Dragonlance også.

Evne score stigning. Din Wisdom score øges med 1.

Dwarven hårdhed. Dit hitpoint-maksimum stiger med 1, og det stiger med 1, hver gang du får et level.

Bjergdværg

Som bjergdværg er du stærk og hårdfør, vant til et vanskeligt liv i besværligt terræn. Du er sandsynligvis på den høje side (for en dværg) og har en tendens til en lysere farve. Skjolddværgene i det nordlige Faerun såvel som den herskende Hylar-klan og den ædle Daewar-klan fra Dragonlance er bjergdværge.

Evne score stigning. Din Strength score øges med 2.

Dværge Rustnings træning. Du er trænet i at bruge let og medium rustning.

Duergar

I byer dybt i Undermørket bor duergar eller grå dværge. Disse ondskabsfulde, snedige slavehandlere angriber overfladen for fanger og sælger derefter deres bytte til de andre racer i Undermørket. De har medfødte magiske evner til at blive usynlige og midlertidigt vokse til kæmpe størrelse.

Til Duergar, er der ikke i Players Handbook blevet angivet nogen evne score stigning. Det betyder at det er op til din DM, at besluttet hvad din duergar karakter for med sig fra start