Gnomer i DnD 5E

En konstant brummen af travl aktivitet gennemsyrer områder og kvarterer, hvor gnomer danner deres tætte fællesskaber. Kraftigere lyde punkturer brummen: et knas af kvasende tandhjul her, en mindre eksplosion der, et udbrud af overraskelse eller triumf, og især bølger af latter. Gnomes finder glæde i livet, nyder hvert øjeblik af opfindelse, udforskning, efterforskning, skabelse, og leg.

Levende og Udtryksfulde

En gnomes energi og entusiasme, for at leve skinner igennem hver tomme af hans eller hendes lille krop. Gnomes er  i gennemsnit lidt over 90 cm høj og vejer 18 til 20 kg. Deres lysebrune eller brune ansigter er normalt prydet med brede smil (under deres mægtige næser), og deres lyse øjne skinner med spænding.
Deres lyse hår har en tendens til at stikke ud i alle retninger, som endnu et udtryk for gnomes umættelige interesse i alt omkring dem. En gnomes personlighed kan, til dels ses i hans eller hendes udseende. En mandlig gnomes skæg, i modsætning til hans vilde hår, holdes omhyggeligt trimmet, men ofte stylet i nysgerrige stilarter eller pæne spidser. En gnomes tøj, som regel lavet i beskedne jordfarver, er udførligt dekoreret med broderi eller skinnende juveler.

Dedikation uden bekymringer

Hvad angår gnomes, er det at være i live er en vidunderlig ting, og de klemmer hver en dråbe af nydelse ud af deres tre til fem århundreder af livet. Mennesker ville måske sig kede i løbet af en sådan lang levetid, og elves tager sig god tid til at nyde skønheden i verden i deres lange år, men gnomes virker til at være bekymre for, at selv med al den tid, kan de ikke komme nå alle at opleve alt det de gerne vil.
Gnomer taler, som om de ikke kan få tankerne ud af deres hoveder hurtigt nok. Selv mens de tilbyder ideer og meninger om en række emner, formår de stadig at lytte opmærksomt til andre og tilføjer de relevante udbrud af overraskelse og påskønnelse undervejs. Selvom gnomes elsker vittigheder af alle slags, især ordspil og drillerier, er de lige så dedikeret til de mere seriøse opgaver, de påtager sig. Mange gnomer er dygtige ingeniører, alkymister, nørklere og opfindere. De er villige til at begå fejl og grine af sig selv i processen med at perfektionere, hvad de gør og tager vovet (til tider dumdristige) risici og drømmer stort.

Lyse Bakkehjem

Gnomes laver deres hjem i bakkefyldte, skovområder. De lever under jorden, men får mere frisk luft end dwarfs gør, de nyder den naturlige levende verden på overfladen, når de kan. Deres hjem er godt skjult af både klog konstruktion og enkle illusioner. Velkomne besøgende er hurtigt gennet ind i de lyse, varme bakkehjem.
De, der ikke er velkomne, finder højst sandsynligt ikke bakkehjemmet i første omgang. Gnomes, der bosætter sig i menneskelige områder, er normalt juvelerer, ingeniører, vismænd, eller nørklere. nogle menneskefamilier ansætter gnomevejledere og sikrer, at deres elever får en blanding af seriøs læring og glæde. En gnome kan vejlede flere generationer af en enkelt menneskelig familie i løbet af hans eller hendes lange liv.

Gnome Navne

Gnomes elsker navne, og de fleste har et halvt dusin eller deromkring. En gnomes mor, far, klan ældste, tanter, og onkler giver hver især en gnome et navn, og forskellige øgenavne fra næsten alle andre, som måske eller måske ikke bliver over længere tid. Gnome navne er typisk varianter på forfædres eller fjerne slægtninges navne, selv om nogle er rent påfund.
Når gnomes beskæftiger sig med mennesker og andre, der er “fastlåste” om navne, lærer de ikke at bruge mere end tre navne: et personligt navn, en klan navn, og et kælenavn, her vælger de gerne det navn i hver kategori, der er det sjoveste at sige.

Opleve Verdenen

Fordi de er nysgerrige og impulsive, kan gnomes tage på eventyr, som en måde at se verden eller på grund af deres kærligheden for at udforske. Som beundrere af ædelstene og andre fine genstande, kan nogle gnomer tage på eventyr som en hurtig, hvis ikke farlig, vej til rigdom. Uanset hvad der driver dem til eventyr, tvinger gnomes der vedtager denne livsstil, så meget nydelse ud af det, som de gør ud af enhver anden aktivitet, de foretager sig. Dog er dette til tider, et irritationsmoment for deres eventyrlige ledsagere.

Gnome Evner

Din gnome karakter har visse egenskaber til fælles med alle andre gnomes.

Evne score stigning. Din intelligens score stiger med 2.

Alder. Gnomes bliver modne på samme tid som mennesker gør, og de fleste forventes at slå sig ned i et voksenliv i en alder omkring 40 år. De kan leve 350 til næsten 500 år.

Justering (Alignment). Gnomes er oftest gode. De, der har tendens til lawfull er vismænd, ingeniører, forskere, akademikere, efterforskere, eller opfindere. De, der har tendens til chaotic, er underholdere, spasmagere, rejsende eller fantasifulde juvelerer. Gnomer er godhjertede, og selv de spasmagere blandt dem, er mere legende end ondskabsfulde.

Størrelse. Gnomer er ca. 90 cm høje og vejer i gennemsnit omkring 18 kg. Din størrelse er lille.

Hastighed. Din grund hastighed er 25 fod (7.6 m).

Mørkesyn. Som et resultat af at være vant til livet under jorden, har du overlegent syn i mørke og lav lys betingelser. Du kan se i svagt lys inden for 60 fod af dig, som om det var skarpt lys, og i mørke, som om det var svagt lys. Du kan ikke skelne farve i mørke, kun nuancer af grå.

Gnome Snedighed. Du har fordel (advantage) på alle intelligens, visdom, og karisma saving throws mod magi.

Sprog. Du kan tale, læse og skrive Common og Gnomish. Det gnomiske sprog, som bruger dwarf alfabetet, er kendt for sine tekniske afhandlinger og dets kataloger af viden om den naturlige verden.

Underracer. To underracer af gnomer er fundet blandt verdenerne af D&D: skov gnome og sten gnomer. Vælg en af disse underracer.

Skov Gnome

Som en skov gnome, har du et naturligt talent for illusion og indøvet hurtighed og snige evne. I D&D’s verdener, er skov gnomes sjældne og hemmelighedsfulde. De samles i skjulte samfund i gamle skove, og bruger illusioner og vildledelse til at skjule sig fra trusler eller at maskere deres flugt, hvis de opdages.

Skov gnomes har tendens til at være venlige mod andre behagelige skov folk, og de betragter elvere og gode fey, som deres vigtigste allierede. Disse gnomes er også venner med små skov dyr og stoler på dem for oplysninger om trusler, der kan luske omkring deres lande.

Evne score stigning. Din Dexterity score stiger med 1.

Naturlig illusionist. Du kender minor illusion cantrip. Intelligens er din trylle evne til det.

Tal med små bæster. Gennem lyde og bevægelser kan du kommunikere enkle ideer med små eller mindre bæster. Skov gnomes elsker dyr og holder ofte egern, grævlinger, kaniner, muldvarpe, spætter og andre skabninger som elskede kæledyr.

Sten Gnome

som en sten gnome, har du en naturlig opfindsomhed og hårdførhed. De fleste gnomer i verdener af D&D er rock gnomes, herunder Tinker gnomer af Dragonlance indstillingen.

Evne score stigning. Din Constitution score stiger med 1.

Artificer’s lore. Når du foretager en intelligens (historik) check relateret til magiske genstande, alkymistiske objekter eller teknologiske enheder, kan du tilføje to gange din ”trænet” (proficiency) bonus.

Tinker. Du har færdigheder med håndværksmæssige værktøjer (Tinkers værktøjer). Ved hjælp af disse værktøjer, kan du bruge 1 time og 10 GP (gold pieces/ guld stykker) værd af materialer til at konstruere en lille tandhjuls enhed (AC 5, 1 hk).

Enheden ophører med at fungere efter 24 timer (medmindre du bruger 1 time på at reparere den for at holde enheden funktionsdygtig), eller når du bruger din handling til at demontere den; på det tidspunkt kan du genvinde de materialer, der bruges til at oprette den. Du kan have op til tre sådanne enheder aktive ad gangen. Når du laver en enhed, skal du vælge en af følgende indstillinger:

Tandhjuls legetøj. Dette legetøj er et tandhjuls dyr, monster, eller person, såsom en frø, mus, fugl, drage, eller soldat. Når den placeres på jorden, bevæger legetøjet 5 fod på tværs af jorden på hver af dine sving i en tilfældig retning. Det gør lyde, der passer til det væsen, det repræsenterer.

Brand starter. Enheden producerer en miniature flamme, som du kan bruge til at tænde et stearinlys, fakkel eller bålplads. Brug af enheden kræver handling.

Musik boks. Når denne musik boks åbnes, afspilles en enkelt sang med moderat lydstyrke. Boksen stopper afspilningen, når den når til slutningen af sangen, eller når den er lukket.