World of Tanks – anmeldelse

De fleste har nok set World of Tanks, enten på YouTube eller i fjernsynet, da de blev reklameret der. Hvis du endnu ikke har prøvet spillet, bør du kaste dig ud i det med det samme, hvis du er til krigsspil hvor samarbejde og ekstrem tålmodighed overfor irriterende polakker er i højsædet. Polakkerne skal jeg nok komme tilbage til. Jeg vil lave en gennemgang af min erfaring med spillet, hvilke fordele og ulemper det har, samt anmelde af det som helhed. Dette er baseret på over 4.000 kampe. Jeg vil starte ud med at skrive lidt om gameplayet, så det er lidt om det store hele, for derefter at dykke ned i noget helt andet.

Gameplay

Hele formålet i World of Tanks er ret simpel. Udryd fjenden, eller opfyld mål 2, som variere alt efter hvilken battle mode man spiller. Mulighederne er mange, og variere efter hvilken bane du spiller i, samt hvad din opgave og kampvogn er. En let kampvogns opgave er aldrig den samme som en stor kampvogn eller kampvognsjæger. Jeg er egentlig ikke helt sikker på, hvad jeg kan skrive om gameplay, da det er første gang jeg anmelder et spil. Én ting kan jeg dog fortælle om selve ens spilleoplevelse, den kan være ringe nogen gange, udelukkende på grund af de andre spillere. En meget stor spillerbase er polakker, og en overvejende stor del af disse, er ikke særlig gode til Engelsk kommunikation, så det at udstede en ordre, eller bede om hjælp, kan vise sig at være sværere end at overleve den situation man nu sidder i. De heldige stunder hvor man ender på hold med nogen folk der går op i samarbejde, så kører det gerne på skinner, og man vinder 15 > 0, men der er ligeledes dage hvor man kan risikere 0 < 15 tab, hvilket kan skyldtes polakker, russer og andre øst-folk der samarbejder, men istedet sidder og småsnakker på kryds og tværs. Så det der holder gameplay fra 5 stjerner, er simpelthen spillerne.

Sværhedsgrad

Den her får en på midt, fordi det virkelig variere voldsomt hvor svært det er. Spillet er relativt nemt at lære, og hvis man bliver i tvivl om knapperne, kan man trykke F1, så får man en hjælpeskærm op. Der er i virkeligheden ikke særlig mange knapper at skulle tage stilling til. Der hvor det bliver svært, er hvor man ramler ind i folk man bare ville ønske man undgik. Hvis du har set nogen Youtube videoer omkring World of Tanks, er du nok stødt på en YouTuber som spiller det ved navn BohemianEagle. Hans ingame navn er Jingles, og han spiller ofte med en fyr ved navn “Quickfingers”, kendt som QuickyBaby. De to er nogen der kan gøre spillet rigtig svær for én. På 4200 kampe, er jeg én gang stødt på de to – selvfølgelig imod mig. Vi tabte.

Effekter

Noget der efterhånden er ved at være imponerende, er effekterne. Da jeg startede med at spille, var der ikke gjort alt for meget ud af det visuelle når granater ramte noget. Det er ændret, og blevet ret lækkert. Hvis man kører ude i en ørkenbane og der pludselig lander en artilleri granat foran én, bliver der hvirvlet en masse sand op, så ens udsyn forringes godt og grundigt. Det ser generelt vildt fedt ud. Det er selvfølgelig ikke det samme som de helt store spiltitler, som Battlefield 3/4 men det er stadig rigtig godt. Det skulle i patch 9 blive opgraderet betydeligt, og samtidig komme til at køre på 2 cores. Men hvor langt denne allerede udskudte patch 9 er, ved jeg ikke.

Grafik

Alt efter hvordan grafikken er sat, har man nogen fordele eller ulemper i spillet. Kører man det hele på minimum og alt der kan slås fra, slået fra, så har man det ret nemt ved at se igennem buske, grene etc. Er det hele slået til, er det lidt vanskeligere. Men nogen spiller med høj grafik udelukkende på grund af grafikens skyld, hvor andre så vælger den nemmere – alt slået af, så man får den lille fordel.

Smadret kampvogn
Min T26E4 Super Pershing smadret. Maixmum grafik.

Battle Modes

Herfra er det slut med point, nu rabler jeg bare løs med hvad man kan komme ud for af battle modes, hvilke nationer man kan spille, samt hvilke slags kampvogns linjer, deres opgave osv. Mest af alt til de der endnu ikke har prøvet spillet, eller som endnu er på et tidligt niveau.

• Standard Battle – dette er den almindelige, og som var alene i starten. 15 mod 15, nak fjenden eller tag deres flag. Såre simpelt. Kampene er sat til max 15 minutter.
  • Assault – i assault har den ene hold et flag, og skal forsvare det ned til sidste mand – eller sekund. Modstanderen har 10 minutter til at tage flaget, eller udrydde fjenden.
  • Encounter – i encounter har hverken af holdene et flag. Der er ét flag, og det hold der får det, vinder. Eller man kan vælge at udrydde modstanderen totalt.
  • Confrontation – dette er den nyeste mode, som udkom med patch 8.1.1, som er den nuværende i skrivende stund. I denne kæmper man nation imod nation. Så USA vs USSR, eller England vs Tyskland etc.

Hvis man ikke orker det tilfældige i random battles, som kan give én af de 4 der – medmindre man aktivt fravælger de 3 sidste, kan man tage team battle

Team Battle

I team battle styrer du dit eget hold. Du har et antal point at arbejde med, og hver kampvogn bruger det antal point dets tier – eller level – er. Så en tier 8 tager 8 point, og en tier 4 tager 4 point. Man kæmper imod andre team hold, så man ikke risikere at være 5 imod 15 tilfældige. Det er ikke usandsynligt at komme op imod hold der enten er langt færre, eller flere end ens eget hold.

I team battle kan man maks være 7 spillere på hver hold.

Tank Companies

Lidt a la de samme som team battle, her kan man blot være op til 15.

Nationer

I starten var det lidt småt med nationer, men der er efterhånden kommet flere til, så når nu er følgende nationer

• Kina
  • Frankrig
  • Nazi Tyskland
  • England
  • USA
  • USSR (Sovjet unionen)
  • Japan

Hver nation har sine styrker og svagheder. Nogen linjer er gode for én nation, men dårligere for en anden. Jeg kan ikke huske hvilke der er gode til hvad, men efter personlig erfaring, er den Russiske (USSR) medium linje rigtig god.

Kampvognstyper

Store, langsomme kampvogne er ikke for alle. Og i virkeligheden er det heller ikke kun store tunge kampvogne der er. World of Tanks er ikke anderledes. Der er 5 typer.

• Let kampvogn – de er små, ofte hurtige, slår ikke særlig hårdt men er rigtig gode til at holde udkig efter fjenden, og samtidig være skjult.
  • Mellem kampvogn – de er lidt større, relativt hurtige, slår nogenlunde hårdt. De er rigtig gode til at flanke en fjende, men bør aldrig være i fronten.
  • Tung kampvogn – de slår hårdt, er ofte ikke særlig hurtige, de kan tåle en del slag og er i fronten af kampen.
  • Kampvognsjæger (Tank destroyer) – disse til tider langsomme kampvogne er ofte begrænset på én punkt. Deres kanon har begrænset bevægelighed. Disse sidder ofte gem et sted, og skyder folk ud af ingenting. Ligesom en snigskytte. Præcis, og dødelig.
  • Artilleri – den sidste i linjen, den absolut langsomste (for det meste), skrøbeligste og mest hårdtslående. Disse sidder gemt langt væk fra kampene, og regner helvede ned over intetandende fjender. Mange artillerier er i stand til at smadre en kampvogn med fuld liv på ét skud.

Konklusion

..Okay, der er måske ikke så meget konklusion over min rablen her, og det er da bestemt ikke den bedste anmeldelse, fordi det ikke minder om normale anmeldelser. Men det giver en idé om, hvad der er af muligheder i spillet, så hvis man er bare det mindste til kampspil, eller spil hvor samarbejde kan betyde sejr eller miserabel tab, så er man næsten nødt til at prøve World of Tanks.

Hvis man er den knap så tålmodige type, som ikke rigtig gider spille med de små kampvogne i starten, og i lang tid, kan man købe sig en premium konto å man får +50% exp og credits. Eller man kan anskaffe sig en premium kampvogn. Disse er anderledes fra de almindelige i det at man tjener rigtig mange credits i dem. Den viste Super Pershing er en premium kampvogn. Udover credits, er de gode til at træne mandskab i, men så slutter det også der. Spillet indeholder ingen såkaldte “pay to win” muligheder. Alle kampvogne kommer med fordele og ulemper, også premium.

Klar til kamp?
Tilmeld dig her

_____