Sword Coast Legends

Sword Coast Legends – det første indtryk

Table-top RPG går digitalt, men holder det? Her er mit bud efter de første timer i Sword Coast Legends.

For dem, som endnu ikke er stødt på det, er dette Sword Coast Legends:
et top-down RPG-spil, som finder sted i Forgotten Realms-universet, der er en del af Dungeons & Dragons-franchisen. Ja, du hørte rigtigt. D&D. Til computer.

Men er det virkelig som at spille et slag table-top RPG, med alt hvad det indebærer af aggressive, sværdsvingende halvlinger, dumme orker og barder med galoperende storhedsvanvid, kombineret med en udsøgt spiloplevelsen, hvad gameplay og mechanics angår?

Ja, og nej.

Character creation i D&D-stil

Lad mig med det samme få trolden ud af æsken: ja, der er en aggressiv, sværdsvingende halvling, og ja, det hører sig naturligvis til i en titel, der sælger sig på at være Dungeons & Dragon – bare digitalt.

Som sagt har Sword Coast Legends satset på associationer til D&D, og dette bliver udtalt i spillets character creation. Der er fem racer: Elver, Halvelver, Menneske, Dværg og Halvling. Til dem, der ikke ved, hvad en halvling er, så tænk på Frodo fra Ringenes Herre på steroider. Fire af de fem racer (Halvelveren undtaget) har en eller flere underracer, som man kan vælge. Der er forskellige racebonusser at hente hos de forskellige underracer, og endnu en bonus alt efter, hvilken baggrundshistorie du vælger.

Hver af de fem racer kan være en af følgende classes: Paladin, Fighter, Cleric, Ranger, Rogue og Wizard. Alt efter, hvilken class du vælger, placerer du skill points i forskellige kategorier, der passer til en spellcaster, en dygtig bueskytte, en modig kriger, en manipulator, eller noget helt andet. Der sidder sikkert nogle og nikker nu, og ja, I har ret: dette er i fuld overensstemmelse med spilmekanismerne i et godt gammeldags slag D&D.

Jeg valgte en halvling, gjorde ham til en vanvittig bueskytte, og sendte ham ud i verden. Så langt, så godt!

Gameplay mechanics – de gode og dårlige

Inden spillet var indlæst, besluttede jeg mig for at sænke mine forventninger. Ikke fordi jeg forventede at blive skuffet, men jeg var ikke sikker på, at jeg ville få den traditionelle D&D oplevelse, som jeg havde håbet på. Det ville tiden vise.

Der er forskellige spilvarianter i Sword Coast Legends: en singleplayer storyline, en såkaldt dungeon crawl (multiplayer), hvor du kastes ind i en tilfældig dungeon med tre andre spillere, og module/campaign, hvor du kan spille kampagner designet af andre spillere. Jeg valgte singleplayer storylinen og fortsatte

I løbet af den første halve times spillen går det op for mig, at selve gameplayet er som snydt ud af næsen på Blizzards Diablo-franchise: top-down perspektiv, click-to-move, en masse line-of-sight abilities, og masser af minions at dræbe. En opskrift på masser af action, spænding og dungeon exploration i bedste Diablo-stil.

For at gøre Sword Coast Legends taktisk, og måske for at give spilleren en følelse af samme overvejelsesprocesser, som går gennem hovedet på en D&D-spiller, inden han laver sit træk, har udviklerne gjort det nødvendigt at pause spillet under kampen og tildele sine karakterer forskellige opgaver. Det virker måske overflødigt i starten, men du står hurtigt med fire karakterer, som du skal skifte imellem under kamp, og da er pausefunktionen en gave.

Og det er nødvendigt at pause og skifte mellem de forskellige karakterer: jeg taler af erfaring, når jeg siger, at du går et whipe i møde, hvis du ikke konstant holder styr på, hvilke af dine karakterer, der mangler liv, hvilke der skal have nye buffs, og hvilke, der har en crowd control-skill, som kan holde styr på den irriterende goblin mage, der kaster drabelige ildkugler i hovedet på dig hvert andet øjeblik.

Det taktiske element er faktisk ikke så tosset. Det tager dog tempoet ud af kampen, så hvis du er til høj fart under dine encounters, er Sword Coast Legends ikke noget for dig. Men der er som sådan ikke noget nyt i en pausefunktion og nødvendigheden af skifte mellem karakterer for at tildele dem forskellige roller. Det så vi allerede i 2009 med Dragon Age: Origins.

Hvor D&D er fraværende

Som jeg tidligere nævnte, sælger Sword Coast Legends sig på at vær D&D i digitalt format. Men foruden character creation er der ikke meget D&D over spillet. I D&D modregnes egne skill points, evner og egenskaber med din modstanders, og så kastes der terninger. Der vil derfor altid være et element af tilfældighed i et spil D&D.

Dette kommer ingenlunde til udtryk i Sword Coast Legends. Selv om beskrivelsen af de forskellige abilities nævner terningværdier og evt. bonusser, er selve terningspillet ikke en del af spillets gameplay. I stedet har man valgt at bruge global cooldowns, som gør, at man skal tænke sig lidt om, inden man får kastet den forkerte ability. Det er ganske vist meget fint, men der er intet nyt i dette, og det har slet intet med D&D at gøre.

Jeg ser normalt bort fra stift gameplay, hvis historien er god. Men her kommer Sword Coast Legends til kort. Karaktererne er super karikerede: der er ikke kun den enkelte aggressive halvling, jeg fortalte om tidligere, som godt kunne give et frisk pust til historien, hvis det bare var ham. Nej, efter flere storbarmede krigerkvinder med skotsk accent, øl-glade dværge og selvfede riddere, er det, som om udviklerne bevidst latterliggør historien. Dialogen er kedelig og fuld af klichéer, og plottet er hverken overraskende eller særlig spændende.

Quests og karakterudvikling kunne være området, hvor Sword Coast Legends associationer til D&D kunne gøre sig gældende. Men hvor man i D&D har frihed til enhver handling, man kan finde på, bringer Sword Coast Legends intet sådant på banen. Det er ganske vist svært at inkorporere den samme frihed, man finder i D&D, i et computerspil, men når hoveddelen af spillets quests falder tilbage på den traditionelle ”Find ti stykker træ” eller ”hjælp tre tilfangetagne borgere”, viser det, at udvikleren ikke en gang har tænkt i de baner.

Hvor potentialet ligger

Sword Coast Legends har endnu to elementer, jeg ikke har fået vendt. En multiplayer-del og en Dungeon Master, hvor det er muligt at designe sine egne kampagner. Multiplayeren er heldigvis meget nem at gå til, og systemet med at folk kan hoppe ind og ud af et spil, hvorefter en AI styrer den manglende spillers plads, indtil pladsen tages af en ny, fungerer egentlig udmærket. Gameplayet er stadig det samme. Men i multiplayeren fungerer pausefunktionen ikke, så alt foregår real-time, og det kan derfor være meget udfordrende at spille på et niveau højere end easy, da spillets kampsystem i høj grad bygger på det taktiske element med pauseknappen. Det er en udfordring, som måske vil tiltale spillere, der holder af raid-content i MMO’er, og hvis udviklerne fremadrettet satser på multiplayerdelen af spillet, ligger der helt klart en potentiel spillerbase at hente på netop dette.

Dungeon Master er sådan set også en okay del af spillet. Det er sjovt at sidde og designe sine egne baner, som andre spillere så kan få lov at prøve kræfter med. Hvis man er en fan af modding, kan denne lille detalje godt være noget for en. Desværre har man kun mulighed for at lave den samme slags questlines, som i singleplayeren, så man kan ikke være innovativ på dette område.

Så..

Med de første timer i spillet vel overstået, kan jeg sige dette: Sword Coast Legends er ikke noget dårligt spil. Det er et ganske udmærket spil, hvor underholdningsværdien er ganske stor, og var det blevet udgivet for to-tre år siden, havde det muligvis også været top-of-the-class. Multiplayerdelen har potentiale, og det er den del af spillet, som udviklerne klart bør arbejde videre på. I den forbindelse kan Dungeon Masteren give megen glæde, da en fremtidig multiplayerbase vil elske diversiteten ved dette. Men med singleplayer gameplayet, historien og handlingsmulighederne holder Sword Coast Legends ikke, hvad det lover: et spil Dungeons & Dragons, hvor spænding, frihed og historie går hånd i hånd.

Videoer af gameplay og yderligere informationer og nyheder om Sword Coast Legends kan findes her.

Taktiske gameplay mechanics
Udfordrende multiplayer