Der er mindre end én uge til at årets show løber af stable, så vi har taget et kig på hver af de nominerede. Selvom dette års line-up ikke er ligeså stærkt som tidligere års, kommer man ikke uden om kvaliteten af listens nominerede. Lad os først kaste et kort blik på listen, og efterfølgende en kort analyse af hver af de nominerede, og hvad de hver især har at byde ind med.
GAME OF THE YEAR
Bloodborne (From Software/Sony Computer Entertainment)
Fallout 4 (Bethesda Game Studios/Bethesda Softworks)
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain (Kojima Productions/Konami)
Super Mario Maker (Nintendo EAD Group No. 4/Nintendo)
The Witcher 3: Wild Hunt (CD Projekt Red/Warner Bros. Interactive Entertainment)
BLOODBORNE
I første omgang var jeg overrasket over at se Bloodborne på listen. Bloodborne og Souls serien har, langt hen af vejen, været for det hardcore segment af spillerer, uden at det dog har røvet Bloodborne og Souls serien, for velfortjent anerkendelse. Bloodborne var da også en kommerciel succes og rygterne om en efterfølger florere naturligvis allerede. Ikke desto mindre forestiller jeg mig ikke at Bloodborne løber med sejren, til det er spillet immervæk for niche. Det ændre selvfølgelig ikke på at spillet er en oplagt nominering. Bloodborne er ikke blot enormt underholdende og velproduceret, men giver også spillere et unikt univers at udforske fri for almindelige fantasy klicheer. Bloodborne er en oplagt nomineret, i og med det giver spillere en unik oplevelse som ikke genfindes andre steder, endnu mere så, nu hvor udvidelsen The Old Hunters har gået sin sejrsgang, en ualmindeligt glimrende pakke DLC.
FALLOUT 4
Undertegnede har just skrevet en anmeldelse her på siden, og givet Fallout 4 et perfekt 5/5, det overrasker mig altså ikke at se spillet på listen. Ikke desto mindre er spillet kun lige udkommet, og der kan stadig nå at komme et backlash, hvis det viser sig, som tilfældet var med Skyrim i sin tid, at der opstår nogle seriøst graverende fejl på den lange bane. Fallout 4 har meget at byde på og har begejstret spillere verden over, spillet er en jævn opgradering fra forgængeren og så godt er Fallout 4 at Jeg stadig spiller det dagligt. Verdenen er vedbliver at være spændende og hvad opdagelser rundt om, snart sagt, hvert et hjørne, er det svært at ligge controlleren fra sig når man først har samlet den op. Jeg tror at Fallout 4 er en seriøs spiller i kampen om trofæet, uden dog at være mit personlige bud på en vinder.
METAL GEAR SOLID: THE PHANTOM PAIN
Fans af serien verden over har et ambivalent forhold til dette, angiveligt, sidste spil i sagaen om Big Boss. Man skal imidlertid ikke være blind overfor hvad spillet gjorde rigtigt og hvad det gjorde godt. Ved at tilbyde spilleren maksimal frihed og et utal af våben og gadgets, samt en sjov og anderledes multiplayer oplevelse, har Konami med TPP givet fans præcis halvdelen af hvad de ønskede. Spørgsmålet er, er det nok til at vinde Game Of The Year? The Phantom Pain har mødt kritik fra flere sider for et, for serien, ualmindeligt svagt narrativ. Og det er netop seriens narrativ som altid har været dets varemærke. The Phantom Pain burde være et oplagt bud på GOTY, men er TPP i virkeligheden den svageste spiller i ræset om medaljen?
SUPER MARIO MAKER
Det kan være svært at overdrive Marios betydning, ikke kun for Nintendo, men for spil industrien i det hele taget. Derfor er det heller ikke nogen overraskelse at Super Mario Maker var enormt populært fra dag et, og i virkeligheden er det mest mærkelige måske at vi ikke før har set noget lignende fra Nintendos side af. Alle som har spillet et Super Mario spil, må have gjort sig tanker om, hvordan banerne alternativt kunne have taget sig ud, eller hvad man selv ville have gjort anderledes, hvis man havde muligheden for at designe sine egne levels. Og det er den mulighed Super Mario Maker endelig placere i spillerens hænder. Når det er sagt, blegner Mario Maker lidt i sammenligning med andre nominerede på listen. ikke desto mindre er det dejligt at se, at der stadig er liv og glade dage forude for vore alles ynglings maskot.
THE WITCHER 3 WILD HUNT
Jeg har fra dag ét af sagt, at The Witcher 3 vinder GOTY prisen. Jeg tror alle havde forventet at glimrende RPG fra den, alt andet lige, ikke voldsomt kendte polske udvikler, men de færreste af os havde forventet et så veludviklet monster af et spil. The Witcher 3 er en heftig opgradering fra The Witcher 2, på alle tænkelige måder og jeg tror at det kom bag på mange, inklusive mig selv, præcist hvor meget bedre The Witcher 3 i virkeligheden viste sig at være. her tilbydes et fantasy RPG af aller højeste kvalitet. Verdenen er ikke kun overvældende i størrelse men en af de aller flottest realiseret verdener til dato. Det er altså ikke nogen lille bedrift, fra udviklerens side når spillet køre så gnidningsfrit og stabilt. The Witcher serien er gået fra at være en temmelig undervurderet serie, som ikke umiddelbart nød bred anerkendelse, til at være et folkekært spil som alle har hørt om, om end de ikke selv spillet det. Foruden det fantastiske grundspil, har der været en lind strøm af gratis DLC efter udgivelsen og betalt DLC som har været mere end pengene værd. Det er ikke kun spillet i sig selv fortjener en hyldest, men hele måden udvikleren CD Projekt Red, har håndteret markedsføring og fan service post produktion. En, i mine øjne, oplagt vinder.
Alt afgøres på torsdag 3.December og du kan følge det hele live her
Hvem mener i fortjener at vinder? Er du overrasket over listens nominerede? lad os høre hvad i tænker og hvilke i spil, i eventuelt synes mangler.
Kilde: thegameawards.com