Man kan bruge mange ord, hvis man skal nærme sig en beskrivelse af Ubisoft’s The Crew, men et af de væsentligste må være strømlinet. The Crew lader til at have gjort rigtig mange ting rigtigt i forsøget på at skabe en ny slags spil-oplevelse til folk som ikke nødvendigvis er racer-entusiaster. Men at skære maksimalt ned for tidsspilde er i virkeligheden en af de ting som udvikleren har klaret allerbedst. Slut med snørklede og uoverskuelige menuer og alt kan for så vidt aktiveres med blot et par tryk på joysticket.
The Crew er et bilspil, og et open world et af slagsen. Der er 6.231 virtuelle miles at udforske, dvs lige under 10.000 kilometer, udvikleren siger selv at den gennemsnitlige spiller vil bruge ca 90 minutter på at køre fra den ene ende til den anden, men allerede nu florere der videoer på nettet af folk som har gjort det på omkring 40 minutter, og det må formodes at når spillet når sin fulde udgivelse og der er adgang til nogle af de hurtigere biler, som var låst i betaen, at det kan gøres på noget kortere tid. Ikke desto mindre er spillets version af USA, på trods af ned-skalering absolut enorm, og der er rig mulighed for at blive fortabt og fare vild i de smukke landskaber mellem spillets store hovedbyer.
Kortet i sig selv, er værd at snakke en del om. Funktionelt minder det en del om googlemaps. det giver en umiddelbar oversigt over hovedveje og points of interest, eksempelvis bil mekanikere, pvp-ræs, hoved- og sidemissioner. Føler man sig ikke oplagt til at køre fra det ene sted til det andet, kan man, forudsat at man har været der før, fast travle dertil, man kan sågar starte spillets missioner, besøge bilforhandlere og tunere direkte fra kortet af. Spredt rundt omkring på vejene og ude midt i ingenmandsland er der skill-challanges i form af små udfordringer med varierende mål, eksempelvis slalom kørsel, distance hop eller at køre x antal km inden tiden løber ud. Alt efter præstation gives man bronze, sølv eller guld, og belønnes med en opgradering til bilen. Opgraderingen kan tilføjes bilen med et enkelt tryk, og man er med det samme klar til at køre videre uden først at skulle ind i undermenuer, eller besøge en garage eller et eventuelt hovedkvarter, blot endnu et eksempel på hvordan Ubisoft har forsøgt at skrue ned for tidsspilde og op for anvendeligheden.
Bilerne er selvfølgelig en af hovedattraktionerne i et spil som The Crew, og i første omgang kan antallet af biler desværre virke undervældende. Der vil umiddelbart kun være 13 biler at vælge mellem ved start, men heldigvis er der rig mulighed for at opgradere og ændre deres udseende så den passer til din personlige stil og smag, og det er mit indtryk at de fleste spillere vil være tilfredse med udvalget i første omgang. Selvfølgelig er der mulighed for at der i den fulde udgivelse vil være flere biler til rådighed, både fra start af men også som senere unlockables, og der kommer helt sikkert flere biler til med i kommende DLC. Men fokus har klart været på kvalitet frem for kvantitet.
En interessant tilføjelse er regenerating health, bilerne reparere altså sig selv, når man køre uden at ramme noget. Det måske et naturligt supplement set i lyset af Ubisofts tilgang til racing genren med The Crew. På den ene side fjerne det lidt af spændingen ved at forsøge en modig overhaling, men på den anden side straffes man ikke ligeså hårdt, skulle overhalingen ikke gå som planlagt og man køre galt.
Skaden på biler er ikke videre imponerende, min bil fik altid det samme hul i bagruden, og de samme ridser på siden, uanset fra hvilken vinkel et sammenstød fandt sted. Spillet udkommer kun til PC og den nuværende generation af konsoller, så det kunne og burde Ubisoft have gjort bedre, man kan ikke undgå følelsen af at de her springer over hvor gæret er lavest og Ubisoft burde være bedre end det.
Alt i alt er jeg fortrøstningsfuld. Der er ikke længe til den forventede udgivelses dato i starten af december, og Ubisoft har absoult fat i noget af det rigtige.