Wizards of The Coast trækker deres nye OGL tilbage

Hvis du er interesseret i dungeons and dragons, eller kender nogen der er, så har du sikkert hørt om at WoTC (Wizards of The Coast) i januar kom ud med en revideret version af deres OGL (open game license).

Deres første udkast til en ”ny og forbedret OGL”, blev leaked tidligt i januar og blev mødt med stor modstand fra stort set hele D&D samfundet, den indebar at content creators, (youtubers, podcasters og selvstændige udgivere) blandt andet skulle betale royalties i form af 25% af beløb tjent der oversteg 750.000 dollars. Samtidig kunne de tvinge folk til at fjerne homebrew, der indeholdt deres licensed materiale, for selv at udgive det.

Under 2 uger efter at deres første udkast blev leaked, kom de ud med deres OGL 1.2. Her ses det tydeligt at WoTC har lært lektien fra tidligere, da de her har skrevet ind at denne version kun var til diskussion for at afprøve samfundets reaktion til denne omgang af OGL. Mens OGL 1.2 var meget løsere formuleret, og uden royalties eller lige så strenge regler for hvad der kunne udgives og af hvem, var D&D samfundet stadigvæk ikke tilfredse med ændringerne.

Du kan også læse den fulde OGL 1.2 her.

Dette leder os frem til den sidste opdatering fra WoTC, her blev der for alvor trukket i land.
De havde i forbindelse med deres OGL 1.2 inkluderet et survey link så D&D samfundet kunne komme med feedback og resultaterne var overvældende:

When you give us playtest feedback, we take it seriously.
Already more than 15,000 of you have filled out the survey. Here’s what you said:

  • 88% do not want to publish TTRPG content under OGL 1.2.
  • 90% would have to change some aspect of their business to accommodate OGL 1.2.
  • 89% are dissatisfied with deauthorizing OGL 1.0a.
  • 86% are dissatisfied with the draft VTT policy.
  • 62% are satisfied with including Systems Reference Document (SRD) content in Creative Commons, and the majority of those who were dissatisfied asked for more SRD content in Creative Commons.

These live survey results are clear. You want OGL 1.0a. You want irrevocability. You like Creative Commons.

The feedback is in such high volume and its direction is so plain that we’re acting now.

  1. We are leaving OGL 1.0a in place, as is. Untouched.
  2. We are also making the entire SRD 5.1 available under a Creative Commons license.
  3. You choose which you prefer to use.

Kyle Brink – Executive Producer, Dungeons & Dragons
Kilde: DnDBeyond

Ud fra deres eget spørgeskema kan det ses at tæt på 90% af alle der har svaret ikke ville udgive materiale og ændre deres tilgang til dungeons and dragons, fx ved at bruge andet spilsystem end WoTC 5th edition (og ja der er mange at vælge i mellem), derudover blev der udtrykt en stærk utilfredshed omkring ændringer i den oprindelige OGL 1.0a.

Om det har været for at trække i land og slippe for at folk udvandrede fra der forskellige licensed produkter, eller om WoTC realt gerne har ville imødekomme deres samfund er ikke til at vide, men de efterkommer i hvert fald ønskerne, og går tilbage til deres oprindelige OGL 1.0a. Udover det, gør de alt materialet endnu mere tilgængeligt, ved at ligge alt ud på et Creative Commons license.

På platformen https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ er det muligt for alle at tilgå og ændre materiale uden større lovmæssige konsekvenser, så længe du holder dig indenfor rammerne i forhold privatlivs sikkerhed og almindelig moral.

WoTC har taget meget had på sine skuldre, og de har gjort meget for lappe de skader som OGL 1.1 har forvoldt, men det er ikke sikkert at det er nok, skaden er nok sket. D&D samfundet er vrede og mange taler stadigvæk om, at forlade deres platforme og benytte andre systemer, til deres tabletop spil.

Jeg vil ikke rådgive folk til hvad i skal gøre, men lad mig ridse nogle fakta op:

  • WoTC er stadigvæk de største udgivere på området
  • WoTC prøvede at snige den første OGL ændring forbi deres fans, men lyttede derefter til den feedback der kom.
  • Der kommer i sidste ende ikke nogen ændringer, tværtimod bliver det nemmere at være kreativ med WoTC materiale.

Som sagt, jeg vil ikke rådgive dig, som spiller til hvad du skal tænke om alt dette drama, det var et farligt træk WoTC prøvede, men som de selv skrev i en artikel angående den første OGL ændring ”we rolled a 1” og der kunne jeg ikke være mere enig.

Alt i alt, så kommer alting til at være som det har været, WoTC kommer stadigvæk ud med D&D one eller 6th edition (hvad end den nu kommer til at hedde) og de kommer stadigvæk til at spille en kæmpe rolle i TTRPG (Table Top Roleplaying Game) verdenen, det er op til den enkelte at vurdere deres standpunkt.

Så bliv ved med at mødes med vennerne, nyd jeres aftenener med eventyr og spil på jeres præmisser.

Må jeres d20’er altid rulle crits og jeres AC være høje.