Xcom 2 anmeldelse

Spændende og fastholdende
Afvekslende
Spiller-kontrolleret
Nogen bliver tabt pga turn-based.
5

Køb-Nu

Det er sådan her man følger op på førsteudgivelsen og topper op med ekstra detaljer så man helt glemmer at det er 2’eren i en serie. Xcom 2 tilbyder blandt andet nye enhedstyper, nye fjender, nye våben og nye funktioner. Derudover en fed, dyb og gennemtænkt Campaign Mode og store visuelle opgraderinger og meget meget mere,

Xcom 2

Jeg har for anmeldelsens skyld prøvet det originale Xcom og spillet det i rigelige mængder for at blive i stand til at give jer en grundig og dybdegående anmeldelse af Xcom 2 og et realistisk billede af hvad de har ændret, hvordan og i hvilken grad, plus nytilførsler af varierende typer.

Xcom 2

Xcom 2 twister og finpudser Xcom’s gameplay i en sådan grad at de nærmest har genopfundet spillet.
– Genopfundet det  sådan at de formår at hive tæppet væk under selv de inkarnerede Xcom spillere. Det er garanteret at man sidder på det yderste af stolen under de timelange gaming-streaks som man kommer til at tage.
– Firaxis formår at gøre et turn based, forudsigeligt action spil, til et actionfyldt, uforudsigeligt og dynamisk skydespil som matcher ethvert all-action skydespil.
Xcom 2 er et turn-based taktisk spil som giver dig alt det du drømmer om i denne genre.

Xcom 2

Spillets start:

Vi bliver introduceret til spillet i en tidszone som foregår 20 år efter det originale Xcom. Menneskerne har tabt og Aliens har domineret og styret jorden i 20 år under en fredsbevarende organisation ved navn Advent. Hvad de herboende mennesker på jorden ikke ser er at Advent kidnapper og slår ihjel for egen vindings skyld og forsker med menneske DNA. Heldigvis findes der en modstandsbevægelse som fører en konstant kamp imod Advent fra et stjålet rumskib hvori de har deres base. I denne base laver man research, har sine soldater og bygger forskellige fornødenheder for at kunne opgradere sine enheder.
Spillet starter ved at man redder figuren “Commander” som er en ledende figur i det originale Xcom og man starter så med at se spillet fra denne persons øjne, hvor man skal tage en masse valg og lede sine tropper i kampsituationer men også med at styre hvad der skal forskes i og bygges samt hvilke modstandsgrupper på jorden man skal tage kontakt til.
Man er ikke, som i Xcom, en regering med uanede økonomiske muligheder og tropper, men tværtimod en modstandsgruppe som kæmper med hvad de har, er velvidende om de tab som det kræver at føre denne krig og slår til der hvor de kan.
Man har ikke længere de højest udviklede militære ressourcer til rådighed som man havde i Xcom men igennem kontakt med de forskellige modstandsgrupper på jorden og dertilhørende redningsmissioner formår man at finde forskere som ved hjælp af indsamlede lig og våben/udrustningsstykker kan researche i de nye teknologier for efterhånden at præsentere dem for dit hold af hærdede guerilla-soldater som står klar til at gøre præcis hvad du som “Commander” befaler at de skal.

Xcom 2

Gameplay:

Gameplayet er rimelig simpelt og det er også noget af det som gør Xcom 2 så charmerende og ligetil som det er. Du starter hver runde med at flytte dine 4 soldater med en simpel point-and-click funktion. Du flytter dem i position og kan derfra sørge for at de står i dækning eller at de er i “overwatch” mode, som gør at de skyder på den første fjende der bevæger sig ind i deres synsfelt. – Har man nogle “ryk” tilbage kan man også skyde på de fjender som er i rækkevide. Når du er færdig rykker Aliens sine tropper og dette gentages indtil du har klaret dine missioner, eller til du er død. I de fleste af Xcom 2 banerne er der en turn-timer på så man er nødt til at gå direkte imod fjenden samtidig med at man forsøger at holde sig tilbage og ligge fælder for fjenden. En ny feature er det som man har valgt at kalde Concealment. Concealment virker således at dine tropper kan snige sig uset forbi de fleste fjender, så de først behøver at give sig til kende når de vælger det. Når Concealment først er væk, kommer alle fjender i nærheden også rendende så det sætter et ekstra press på dig som spiller, oveni turn-timeren. Men har du lidt snilde, og nosser til at liste dig forbi en alien med et kæmpe gevær, så er det muligt for dig.
Endnu en ny feature er Intel, som du skal bruge for at kunne komme i kontakt med modstandsgrupper rundt omkring i verden. Det kan samtidig også bruges på det sorte marked hvor du kan købe alt fra prototyper og ny forskning til nyt mandskab. Du bruger tit de kraftkilder du finder hos aliens og rumskibe til nye våben og lignende ny teknologi. Valget mellem nye våben og ny udrustning til dine mænd er tit et valg du bliver nødt til at tage. Alle våben kan udstyres med modifikationer fra alien-teknologien, blandt andet kan din sniper få et scope til sit våben som er taget direkte fra fjendens våben-teknologi.

Der er altid noget at tage sig til i Xcom 2. Man bombarderes tit med missioner og sideløbende med disse skal man sikre at ADVENT, som alienracen har kaldt sig, ikke færdiggør et hemmeligt projekt som hvis færdiggjort, resulterer i at menneskeracen bliver udryddet.
Dette kan man undgå ved at ødelægge en række faciliteter som besværliggør færdiggørelsen af dette projekt. ADVENT vil dog forsøge at færdiggøre projektet lige indtil slutningen af spillet. De fleste missioner giver dig en bestemt fordel i en måned, men samtidig to ulemper da der tit kommer tre missioner i rap, men kun en af dem kan fuldføres, så man er tvunget til at vælge mellem en af tre onder.

Xcom 2

Konklusion:

Xcom 2 er et fantastisk spil som lader det være op til spilleren hvordan han eller hun vil spille. Det rammer lige i midten af at være præget af sin forgænger samt at udbedre og lære af sine fejl. Det er en fantastisk 2’er samtidig med at det er et spil i sig selv i stedet for en efterfølger. Det er et Must-Buy for alle spillere og fans af turn-based genren.
Alt i alt er jeg vild med Xcom 2 og vil fortsætte med at spille det indtil den uundgåelige 3’er kommer ud.