Skaberen af succesen Braid udgiver i dag, den 26. januar, hans nyeste projekt The Witness.

Jonathan Blow, selvstændig spil designer, udgav spillet Braid, et 2D platformer i 2008 som sprang igennem salgstallene og er nu set på som en vigtig del af ”indie spil” revolutionen. Efter Braid, skulle Blow videre til hans næste projekt, og det var,- The Witness.

Selvom The Witness først blev annonceret i 2009 har Jonathan Blow arbejdet på konceptet siden 2008. Blow’s firma, Thekla, udgiver nu deres første spil, siden firmaet blev grundlagt.

The Witness er et; single-player, first-person, explore, puzzle spil. Ved første kig, skulle man ikke tro der er meget til spillet,- Du er på en øde ø og der er ikke andet end gåder og puslespil.
Hvis man graver dybere, er der dog en større betydning. Blow har udtalt, at der vil være over 100 timers spilletid, og at en af de sidste gåder i spillet, kommer kun 1% af spillerne til at løse. Jonathan Blow er nemlig stærk modstander mod hele ideen med at skulle hjælpe spillere igennem alt, ved at holde spillerens hånd. Derfor er der hverken nogen tips, hints eller noget af den art. På denne ø er spillerens intelligens ikke kun respekteret, men også testet og udfordret. Han leder efter den følelse han fik i ældre spil, hvor spilleren ikke blev hjulpet til hver lille ting, den følelse af; du kigger på noget, og du forstår ikke hvad meningen bag det er, hvor det så siger ”Aha!” og en ide har formet sig i hovedet. Det er en følelse Blow sætter stor pris på. Alle gåderne er en form for labyrint spil,- alla forbind punktet, en ret simpel ide, strukket ud og formet til 600+ gåder.

”Jeg er nød til at kunne sige ’Det her spil er din tid vær’ og det er let, hvis jeg har arbejdet så hårdt som jeg kan, for at gøre det godt” udtaler han.

Hvis du er interesseret i The Witness, kan du i dag købe det fra i dag, til både PC og Playstation 4.

About The Author

Mikkel Skipper

Hejsa, jeg er 20 år og nuværende student på ZBC Game design. Jeg studere til at blive game designer og håber på at give jer massere af spil i fremtiden i vil nyde. Derudover er jeg stræbende forfatter. Jeg interessere mig for de fleste slags spil og varier imellem mange spil arter. Jeg har aldrig været fan af at vælge yndlingspil, da jeg har så mange spil jeg elsker og har nydt at opleve. Skulle jeg vælge dog, vil Bioshock trilogien altid holde et specielt plads i mit hjerte.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.