Evolve – anmeldelse

Svær start

Min første tur til Shear, som monster hunter i Evolve var overvældende, og desværre, ikke nogen bragende succes. Skuffelsen lå tungt i luften, og ironien var da heller ikke tabt på mig, da jeg som holdets trapper kun få minutter inde i jagten, selv blev fanget af kødædende planter. Jeg var ligeså overrasket som jeg var hjælpeløs og desværre nåede ingen holdkammerat tilbage tidsnok til redde mig. Det betød at jeg måtte vente 2 minutter før jeg igen kunne melde mig ind i kampen. I reglen må man falde i kamp 3 gange, hvis man bare genoplives af en holdkammerat, desværre var jeg ikke så heldig, jeg døde ydmyget og alene. 2 minutter senere, med blod på tanden og klar på alt hvad monstret måtte have at byde på, hoppede jeg endnu engang i kamp, i håbet om at genvinde en smule af min tabte ære.

Kampen tabte vi, håbløst udspillet af en modstander som vidste hvad han gjorde. Det er der nu ingen skam i og ingen kamp er helt tabt, hvis man bare lærer af sine fejltagelser.

Shear.

Planeten Shear er pludselig blevet overrendt af store monstre, og man er som hunter blevet kaldt til, i håbet om at man kan sætte en stopper for den spredende død og ødelæggelse og evakuerer planetens indbyggere. Den smule historie der er i spillet, findes i spil typen Evacuation. Evacuation består af 5, på hinanden følgende runder. Krøllen på halen er her, at hvis man taber en kamp, så har monstret en fordel i den næste, f.eks flere kødædende planter, eller tung regn der mindsker sigtbarheden. Omvendt gør det samme sig gældende hvis holdet af hunters løber med sejren. På den måde kan man ved gentagne sejre opbygge et momentum, som kan gøre de følgende kampe endog meget svære for modstanderen.

Der er 4 andre spil typer, Hunt, Nest, Rescue og Defend, som alle sammen ændrer grundopskriften tilpas meget til at holde spillet friskt uden at give afkald på den karakteristiske 4 mod 1 formular.

Lad spillet begynde.

Der er 4 hunters at vælge mellem fra begyndelsen, én fra hver af de fire klasser og ét ud af 3 monstre. Vil man gerne prøve kræfter med, f.eks. Lazarus spillets anden medic, skal man først spille med Val og klare givne opgaver med hende. Afhængig af måden man griber spillet an på, kan der altså gå længe før der åbnes op for alle karakterer. Filosofien bag sådan en beslutning, må være den gradvise introduktion til spillet som sikres, og den forståelse man får for hver type karakter, deres roller i kamp, deres styrke og svagheder og i sidste ende er det den indbyrdes forståelse og stærkt teamwork som skal hente sejren hjem. Når man spiller som monster er det, for så vidt, et helt andet spil man præsenteres for. Ved runde start er man omend ikke harmløs, så i hvert fald ikke farlig nok til at man aktivt bør gå ud og søge konfrontationerne, da selv et halv-dårligt koordineret hold af hunters kan udgøre en reel trussel. Monstrets hovedprioritet er fra begyndelsen af, at nedlægge og konsumere det lokale dyreliv, alt i mens man holder sig skjult. Præmien for at gøre indhug i dyrelivet og vokse sig større er adgang til flere skill-points som kan fordeles ud på 4 skills unikke for hvert monster.

Når kampene starter, skifter Evolve væsen, det der før var et strategisk kat efter musen spil, er pludselig en kaotisk blanding af våbenskud, krigsråb og døde holdkammerater. Evolve er aldrig sjovere end når fjender mødes for at kæmpe om livet. Der skal reageres hurtigt, og tænkes endnu hurtigere og selv når en ellers gennemtænkt plan slår fejl, føles spillet aldrig unfair, eller ubalanceret.

Evolve kan spilles offline, men er allerbedst når det spilles online med kommunikation blandt spillerne. Det giver det en ekstra dimension, og der er intet som slår følelsen af at lokke monstret i en fælde man har udtænkt i fællesskab. Der er sandt at sige ikke meget kritik man kan give Evolve med på vejen, Det er et gennemtænkt og smukt realiseret spil som aldrig prøver at være noget det ikke er. Det betyder at det høje kvalitets niveau opretholdes hele vejen igennem, den røde tråd er blevet fuldt minutiøst, og alt overflødigt skåret fra.

Er man træt af tidens mere, konventionelle shooters er Evolve en oplagt mulighed for at prøve noget andet og mere.

intense 4 vs 1 kampe
Vægt på samarbejde