Dead Island: Epidemic Anmeldelse

Bevægelse via tastaturet
Balancerede maps og karakterer
Svært at lande killing blows
Lidt langsomt gameplay
Cartoon lignende grafik
4

Dead Island: Epidemic er det andet spil i serien Dead Island, som er produceret af Techland. Det første Dead Island spil var et first person RPG horror spil, og med Dead Island: Epidemic har holdet bag taget skridtet videre og lavet et MOBA spil i samme genre, eller som de selv har udnævnt sig, ZOMBA (Zombie Online Multiplayer Battle Arena).

Spillet går ud på at slå en masse zombier ihjel, i forskellige baner der udfordrer spillere i taktiske færdigheder, både i kamp med og imod andre spillere. Hvis ikke du har set gameplay traileren endnu, har du mulighed for at se den her.

Der er forskellige missioner man kan tilgå i starten, og efterhånden kan man låse flere baner op der giver mulighed for større udfordringer til erfarne spillere. Derudover er der forskellige karakterer man kan vælge at styre igennem disse missioner.

Der er en hurtig gennemgang af spillets facetter i en tutorial, hvor man lærer at bruge de basale mekanismer der er ved spillet, samtidig med at man får lov til at smadre en masse zombier, hvilket i sig selv bare er sjovt.

Herefter kan man vælge at spille enten i en mission hvor man skal opnå forskellige checkpoints på tid, som foregår i et hold af fire spillere og udelukkende er imod computer styrede monstre.
Det er også muligt at komme i gang med selve MOBA delen af spillet fra start, som foregår i en bane der består af tolv spillere, hvoraf der er tre hold á fire spillere på hver. Her kan man overtage baser, smadre specielle zombier og selvfølgelig dræbe andre holds spillere, alt sammen for at samle nogle forsyninger man afleverer til sin lastbil i basen. Det hold der hurtigst samler 1000 forsyninger har vundet banen, og modtager den bedste belønning når spillet er overstået.

Slash

Selve game-playet er lidt langsomt når man starter, men hvis man er vant til at spille andre MOBA som f.eks. Dota 2 eller League of Legends er tempoet cirka det samme. Jo længere man kommer i spillet, jo bedre våben og skills tilegner man sig, og derfor stiger tempoet i takt med at skaden bliver højere og spillerne selvfølgelig bliver bedre. Bevægelsen af ens karakter er lidt atypisk da det foregår med WASD-tasterne i stedet for det normale click-to-move man ser i andre MOBA spil. Det giver en rigtig god balance i spillet at man kan bruge sit tastatur mere aktivt, og giver det samme følelse som man får i spil som Guild Wars 2 eller World of Warcraft.

Der er 6 forskellige karakterer og 15 i alt, da de findes i 3 forskellige udgaver, Survivor, Armored, Mutated, som kan købes for nogle in-game point man tilegner sig ved at spille forskellige missioner både alene og sammen med andre spillere. De forskellige typer af karakterne ændrer deres måde at bruges på, de kan gå fra at være mobile gankers til at blive healers der spilles som support, det fungerer derfor ikke kun som skins som man kender det fra andre MOBA spil. Dette giver nogenlunde den samme effekt som man ser andre spil af samme genre, og har ikke nogen speciel betydning for spillets gang.

Man kan vælge imellem 4 forskellige karakterer i Survivor kategorien når man starter på spillet, hvoraf de fungerer som forskellige krigere i spillet ligesom man kender det fra blandt andet RPG verdenen. Her kan man vælge en Berg som er en melee tank, Bryce som er ranged dps, Isys som er ranged aoe og Amber som er ranged healer.

Starters DIEGrafikken er meget animeret og kan for nogle virke som at løbe rundt i en tegneserie. Det skal dog ikke tage noget fra udviklerne, som jeg synes har gjort et kæmpe stykke arbejde med at lave grafikken så glat som muligt, i forhold den meget action med zombier, eksplosioner og diverse kampe der foregår i små områder. Det giver et sjovt spil at kigge på, og hvis man tidligere har spillet Dead Island, vil man kunne genkende mange af de karakterer, våben, baner, monstre, osv. Der er at finde rundt omkring i spillet.

Rent gameplay mæssigt virker det som om det hele er godt balanceret, og der har ikke været nogle betydningsfulde mangler eller deciderede bugs som jeg har kunnet sætte en finger på, hvilket er utrolig positivt taget i betragtning at spillet stadig er i en lukket beta udgave.

Samlet set er jeg meget fortrøstningsfuld i forhold til et nyt MOBA spil på markedet, da det har meget at tilbyde, især med forskellige typer af missioner der bringer Player versus Enemy (PvE) med på banen, og dette giver et afbræk hvis man trænger til at prøve lidt andre udfordringer. Derudover glæder jeg mig til at se løbende udvikling frem imod udgivelsen der endnu ikke er fastsat.

Hvis man ikke kan vente til åben beta eller udgivelsen af spillet, er der mulighed for at købe en starter-pack eller at skrive sig op gratis til deres lukkede beta inde på den officielle hjemmeside.