Limbo : Et puzzelgame

Så kom turen til det lille danske todimensionelle adventureplatformspil Limbo.

 

 

 

Handlingen:

Den lille sorte skikkelse i Limbo er en lille navnløs dreng: Han vågner op dybt inde i en skov. Drengen begynder at lede efter sin søster, der er forsvundet, og han møder på sin vej kun få mennesker, der enten angriber ham eller løber væk fra ham.  På et tidspunkt under hans færd får han et glimt af en kvindelig skikkelse, men hun forsvinder, før han når hende. Efter et stykke tid kommer han fra en skov til en by, der giver nye udfordringer, og da han har overstået alle udfrodringerne, sendes han brat tilbage til skoven igen. Efter yderligere en række oplevelser møder drengen en pige. Da han nærmer sig hende, rejser hun sig forskrækket op, hvorpå spillet uden yderligere forklaringer slutter.

 

Gameplayed:

Spilleren styrer drengen gennem hele spillet. Som det gælder for de fleste todimensionelle platformspil, kan man få drengen til at løbe til højre eller venstre, hoppe, kravle op på afsatser, der ikke er for høje, kravle op og ned ad stiger og reb samt skubbe og trække genstande. Spillet fremtræder i dunkel grafik holdt i gråtoneskalaen og har en suggestiv, der tilsammen skaber en uhyggelig stemning. De mørke omgivelser er med til at skjule talrige fælder for drengen; det kan være bjørnefælder i skovbunden eller monstre, der dukker frem fra skyggeområder for at forsøge at dræbe drengen. Blandt monstrene er en kæmpeedderkop samt orme, der forsøger at grave sig ind i drengens hjerne, hvorpå de får drengen til at gå i en bestemt retning, indtil de er dræbt.
Anden halvdel af spillet præsenterer spilleren for en række gåder og fælder med flere mekaniske aspekter, hvor der indgår fx maskiner, elektromagnetisme og tyngdekraft. Mange af fælder er ikke synlige, før de udløses, hvorved de ofte dræber drengen. Når det sker, kan spilleren genstarte ved seneste tjekpunkt; der er ingen grænser for, hvor mange gange drengen på den måde kan miste livet. Når spilleren har mødt sådanne fælder, kan de dog ofte undgås og undertiden udnyttes positivt senere i spillet. Det er uundgåeligt, at man udløser fælder på den måde, så drengen vil i almindelighed dø adskillige gange i løbet af et spil. I mange tilfælde er sådanne dødsfald animeret meget livagtigt og grusomt.

 

Læs bedømmelse0 stemmer
Posetivt
God sammenhæng mellem lyd og spillet
Negativt
Dum slutning
3.8