Fra 2D hvor bolden var limet til foden til fantastisk 3D hvor du (næsten) kan dufte hvert græsstrå gennem skærmen – Lad os se nærmere på Fifas udvikling gennem de sidste 10 år.

Det er et velkendt faktum, at vi mennesker tilpasser os ændringer. Faktisk er vi så gode til at tilpasse os, at vi helt glemmer hvordan tingene var fra starten. Det er derfor, at jeg i dag må trække lidt på smilebåndet når jeg hører nogle unge knægte stå og spille Fifa 14 på PlayStation 4 og nærmest ikke engang være imponeret over grafikken. Ja, tværtimod bliver der tit lagt mærke til alle de små fejl hvor spillerne går gennem hinanden, hvor fodboldstøvlerne går gennem græsset osv. Disse er naturligvis skønhedsfejl (og utroligt de endnu ikke er løst egentlig?), men nogle gange skal man lige huske at kigge tilbage på hvordan det hele startede. Da jeg selv er ivrig Fifa-spiller og har været med siden 97, er det dét spil som jeg vil tage udgangspunkt i i denne artikel. For i denne artikel kigger jeg (Mikkel fra PlayOne.dk) nærmere på den grafiske udvikling af Fifa gennem årene. På den måde får du nemlig et bedre indblik i hvor meget der egentlig er sket de sidste 10 år – hvis du nu, ligesom de små drenge i Fona, skulle have glemt det!

Det starter i 94

Det er nok de færreste af os, som allerede var hooked på Fifa helt tilbage i 94 (dengang var jeg 5 år og vidste i hvert fald ikke hvad en spillekonsol var), men det var allerede her at det første Fifa spil så dagens lys. Det udkom på datidens førende spillekonsoller og så sådan her ud:

Som du kan se, var grafikken meget simpel, bolden klistrede til fødderne og vinklen hvorfra man skulle styre spillerne var mildest talt lidt mærkværdig. Dette skal nu ikke forstås som brok eller ses som et forsøg på at hænge det første Fifa spil ud – tværtimod. Dengang var det helt sikkert revolutionerende, men det er blot for at lægge et fundament for hvordan computerspil så ud dengang.

Vi spoler tiden frem til 98

Nu spoler vi tiden frem til 1998. Udover at være et glimrende fodboldår for Danmark (hvem husker ikke vores flotte kvartfinale kamp mod Brasilien?), var det også et fantastisk år for fodboldspil. Fifa 98 dominerende fodboldspillene fuldstændig og det var her, at Fifa virkelig begyndte at tage form. Nu var man gået fra et spil i 2d, til en lækker 3d oplevelse (hvilket Fifa allerede begyndte på i 96).

Unikke ansigter og forbedret realisme

I 2000 så Playstation 2 dagens lys og i den forbindelse var det endnu engang tid til, at konsolspillene tog et skridt nærmere den flotte grafik vi kender i dag. Fifa 2001 var det første fodboldspil som udkom til Playstation 2. Playstation 2s moderne hardware muliggjorde en langt flottere visuel oplevelse. Pludselig havde spillerne fået fingre, unikke ansigter og bolden var ikke længere ”limet” fast til foden. Der var altså et helt nyt flow i spillet man ikke havde set før.

Fifa 08

Igen skal vi en hel del år frem. Vi skal nemlig frem til år 2007 hvor Fifa 08 blev udgivet (ja, det er altid et år forskudt), denne gang på det nyeste skud fra stammen: Playstation 3 og Xbox 360. Det var i denne version, at Fifa også åbnede for muligheden for at spille som blot én spiller i stedet for et helt hold (Be a Pro som det hedder).

Frem til i dag: Fifa 14

Sidste år udkom Fifa 14 til hhv. Xbox One og Playstation 4 – og aldrig før har Fifa set så fantastisk ud. Hver spillet er fuldstændig overbevisende at se på. Ronaldo løber på sin helt unikke måde til bolden ved frispark, spillet er uforudsigeligt – ja det er så godt som at se en rigtig fodboldkamp. Der er ganske vist sine små skønhedsfejl hist og her, men aldrig har Fifa været så smukt. Og kigger vi tilbage i tiden på Fifa, så er det første Fifa-spil til hver konsol altid det ”grimmeste”. Udviklerne skal lige lære den nye konsol at kende og derigennem vride al regnekraft ud af maskinen. At tænke på at Fifa 14 fantastiske udseende derfor er ”dårligt” ift. Hvad Playstation 4 og Xbox One rent faktisk kan præstere får næsten hårene til at rejse sig.

Det var altså godt og vel 10 års grafisk udvikling eksemplificeret ved vores alles (næsten da) yndlings fodboldspil Fifa.

Du kan herunder se udviklingen for hver årgang af Fifa – hvilken udgave husker du aller bedst?

Fifa Udvikling

About The Author

Matekick
Hjemmeside Ansvarlig

Matias arbejder som IT koordinator og tidligere Hardcore World of Wacraft spiller. Igennem tiden har Matias spillet op til flere spil på et højere plan såsom: Dota, Counter Strike, World of Warcraft. Derfor er hans interessefelt helt sikkert MMO spil, men han holder sig heller ikke tilbage fra en god skydekamp - Indtil han mister sin tålmodighed. Matias er ejer af GabbleGaming.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.