Wolfenstein: The New Order Anmeldelse

• Hvad hvis nazisterne faktisk dominerede hele jorden?

Det forsøger Machine Games at besvare med deres nyeste spil Wolfenstein: The New Order.

—> Køb Wolfenstein: The New Order  <–

200_s

I Wolfenstein: The New Order er Anden Verdenskrig overstået. Nazisterne har vundet krigen, og vandt over USA ved blandt andet at kaste atomvåben mod dem.

Vi er i år 1960. Det er 14 år siden, at du blev skadet i kamp, og i 14 år har du været handicappet grundet den skade, som du fik i intro missionen i Wolfenstein: New order.

Du spiller som BJ Blazcowicz, der også er kendt fra de forrige Wolfenstein spil. Vi får denne gang lov til at se en ældre Blazcowicz, og Wolfensteins forsøg på at skabe en mere følelseladet soldat. Ikke desto mindre er Blazcowicz stadig en krigsliderlig herre, som du kontrollerer. I spillets intro mission bliver du præsenteret for spillet på en nem og behagelig måde, og på bedste Wolfenstein vis bliver du lynhurtigt kastet ud i store ildkampe, hvor du skal nedkæmpe utallige nazister som ene mand, imens dine allierede NPC’er venter tålmodig på, at du bliver færdig. Du kommer alvorligt til skade i slutningen af missionen, og ender med at blive fysisk handicappet i 14 år og bliver indlagt på plejecenter. Vi kommer dog hurtigt frem til år 1960, hvor det går op for Blazcowicz, at krigen er overstået… Nazisterne vandt!

Wolfenstein-The-New-Order-2

Wolfenstein: The New Order ses og mærkes i sin bedste performance i kampene. Om du kommer susende med 2 maskingevær på en gang eller om du vælger at være snigmorder, så er du garanteret en masse kampe, hvor du skal kæmpe på ene hånd.

New Order skiller sig ud fra sine forgængere ved, at der nu er kommet langt mere historie i spillet, som gør det mere meningsfyldt. I forhold til Hack’n Slash, som de gamle Wolfenstein spil var, så forsøger Machine Games at rykke New Order op på et nyt niveau. Det er positivt, men kan også til tider være lidt forvirrende. Undervejs spillet blev jeg i tvivl om, hvorvidt jeg sad og spillede Call of Duty eller måske Fallout..? Forstået på den måde, at Wolfenstein har forsøgt at tage nogle af de elementer, som andre FPS spil gør korrekt, og implementere dem i New Order. Dette fungerer på sin vis, men jeg kan forestille mig, at det godt kan blive lidt langtrukkent at spille New Order for den hardcore Wolfenstein fan, som kun ønsker Hack’n Slash.

Selve game played er desværre set før i andre spil, så på den måde adskiller Wolfensteins sig ikke fra Call of Duty & Battlefield.

MEN! Det skal også siges, at jeg ville ikke undvære det. For mig, som normalt ikke er så vild med FPS og Hack’n Slash spil, så er det forfriskende, at opleve noget historie og få en pause fra de lange og intense skyde kampe, som der er igennem spillet. Det er også fedt at have muligheden for at vælge, om jeg ville løbe ind og sætte alarm i gang for at skyde uafbrudt imod fjender i 5-10 minutter, eller om jeg vil snigemyrde dem alle sammen en efter en med min kniv og lyddæmper. Jeg endte faktisk med at vælge den sidste mulighed for at slippe for de intense kampe.

Det er fantastisk at se, hvordan Machine Games har lavet deres egen version af Berlin og landskaberne, og man ender tit med at nyde de pæne landskaber og grafikken dertil. Det er gennemført.

BJ Blazcowicz
Sammenligning fra det Gamle Wolfenstein til det nye i Grafikken.

Små fejl

Jeg oplevede nogle få grafiske fejl, som jeg er ret overrasket over. Blandt andet faldt jeg ud af flyet i den første bane, men jeg ved ikke om det er på grund af mit grafik eller Wolfenstein. En anden ting som forekom irriterende er, at jeg spiller tit med lav volume, for ikke at vække resten af huset eller for at undgå og sprænge min trommehinde med headsettet. Jeg blev nødt til at skrue konstant op  i cut scenerne, da det simpelthen ikke var muligt for mig at høre, hvad de sagde, og jeg havde ingen mulighed for at kunne gå direkte ind for at ændre lydindstillingerne i cut scenerne.

Konklusion:

Jeg føler mig splittet i forhold til Wolfenstein: The New Order. Groft sagt, er det bare endnu et FPS spil, som ikke byder på noget nyt i forhold til genren.

Wolfenstein: New Order prøver at være noget nyt, som ikke passer til Wolfenstein stilen ved at tage elementer fra andre spil, for eksempel fra “PEAKS”.  I stedet for at opfinde den dybe tallerken igen, så har de valgt at tage brudstykker fra en masse andre tallerkener, og samle sin egen ved hjælp af de stykker.

Ikke desto mindre, så føler man sig lidt som en uovervindelig soldat, når man kommer stormende med ens kraftfulde våben for at slås mod kæmpe robotter og utallige nazister. Og selvom at der intet nyt er under himlen i New Order, så er det rart at se, at Wolfenstein også udvikler sig over i en moderne retning.  Spørgsmålet er bare, hvad inkarnerede Wolfenstein fans siger til blandingen?

—> Køb Wolfenstein: The New Order  <–