Alien: Isolation

In space no one can hear you scream

I 1976 udkom Ridley Scotts mester film “Alien”, hvor det 6 mands store hold med blandt andre Kaptajn Dallas, videnskabs officer Ash, og Ellen Ripley, bliver afbrudt i deres hjemrejse af et nødsignal på en lille ukendte planet, senere hen kendt som LV-426.   Hefter er der produceret flere efterfølgere og spin-offs, nogle mere heldige end andre  (hvilke vil jeg lade være op til læseren selv at vurdere),  men fælles for dem alle er, at de har været baseret ud fra action genren, hvor tunge våben og hårde negle har været den bærende del  i deres fortællinger.  Først i 2014 skulle vi igen komme til at opleve Alien franchisen som den oprindeligt var udviklet, en vaskeægte gyser, hvor man mærker presset og suset ved at være det laveste link i fødekæden.

Historien fortsætter

I Alien: Isolation træder du ind i karakteren som  Amanda Ripley, datter af Ellen  Reply, som 15 år tidligere var udstationeret på rumskibet Nostromo. Noget gik grueligt galt og Amanda kom aldrig til at se sin mor igen. Plaget af uvidenheden om hvad der der skete ombor på Nostromo, har Amanda arbejdet som ingeniør i samme region som hvor Ellen Ripley forsvandt. Da en mand ved navn Samuels en dag dukker op og fortæller at de har fundet den sorte boks fra Nostromo, er Amanda ikke sen til at takke ja til tilbudet om at være en del af holdet der skal være med til at hente den.

Her starter hendes rejse så, med en lille håndfuld mennesker ombor på transport skibet Torren, sætter Amdanda Ripley kursen efter Nostromos sorte boks og dermed kunne få endegyldigt svar på hvad der skete for besætningen ombor Nostromo. Da de endelig ankommer til den rumstation der skulle have den sorte boks klar til afhentning, er det næppe den modtagelse de forventer som de møder.  Efter Amanda kommer ombor på rumstationen, ser hun først et forladt og mørkt rumskib, men hun opdager hurtigt at stedet er i ren kaos.

Back to basics

Universet i Alien: Isolation er dejligt tro mod den originale Alien film, store larmende terminaler og rodede gange med tykke kabler der snor sig igennem den gigantiske rumstation. Damp fra defekte ventilations kanaler hindre dit syn og skyggerne i de mørke kroge bringer din puls helt i top. Lange mørke skakter kan føre dig rundt i rumskibet, men man ved aldrig helt hvad der venter om hjørnet. Man er konstant opmærksom på omgivelserne, den suspekte A.I. “Apollo” ombor rumstationen, de paniske mennesker som man aldrig er sikker på hvor man har og skibets “working Joe’s” som er mekaniske personer, hvis funktion er at sikre skibet og dig den bedste oplevelse.

vlcsnap-2014-10-22-09h40m45s42

Hele atmosfæren i spillet er skruet rigtigt godt sammen, man føler sig aldrig helt sikker og ingen skjulesteder er 100 procent sikre. Hele tiden har man oplevelsen af at blive pustet i nakken, og de mange lyde der kommer fra den faldefærdige rumstation øger kun ens nervøsitet. Musikken i spillet er flydende og man har oplevelsen af at være med i en spillefilm, da baggrunds musikken falder i perfekt symbiose med dit stress niveau. Stemme skuespil, animationer og film sekvenser er også udført i utrolig høj kvalitet, og en, efter undertegnedes holdning, dejlig tilgang til et minimalt brug af hurtigt-tryk-på-forskellige-knapper handlinger.

vlcsnap-2014-10-22-09h19m08s88

Det negative

Ret skal være ret, på trods af en fantastisk oplevelse af at være tilbage i Alien universet, med alt hvad der hører til at gys og gru, er der også små irriterende elementer. Der har været oplevelser af grafiske bugs, hvor diverse objekter hænger luften (Nej – det var ikke under vægtløs tilstand), og visse scripts startede før eller efter de burde være gået i gang. Hvilket er med til at ødelæggende illusionen, men generelt oplevelsen af spillet været en fantastisk fortælling fra start til slut og med en forventet spilletid på hele 16 timer, så kan man næsten ikke forvente at der ingen fejl optræder. Udviklerne hos The Creative Assembly har virkelig ydet en fortræffelig indstats i deres arbejde med at få genoplivet Alien serien.

vlcsnap-2014-10-22-09h39m23s254

Spillet kan fås til Playstaion, Xbox og PC og kan klart anbefales til Alien seriens fans og til alle gamere der nyder spille-genren hvor man skal overleve på snilde, tålmodig og en god portion mod.

Grafik og atmosfærer