eSport

Folk ser mere eSport end før

eSportsfans ser mere eSport end aldrig før – 2,4 milliarder timer er der blevet brugt på at se konkurrence eSport sidste år. Det er en fordobling for året før.

Selvom der stadig er mange der løfter øjenbrynet når der bliver diskuteret eSport som en rigtig sport, viser tallene klart at interessen er der. Det er primært twitch.tv som gør sig meget på især det europæiske og amerikanske marked som får folk til at se med.

Ifølge en rapport fra IHS Technology har eSporten nået højder som aldrig før.

“esports videos have rapidly transformed from a niche activity into a widely-watched, global, cross-platform entertainment category”

Og det stopper ikke her. Ifølge rapporten vil tallet nå op på 6,6 milliarder timer inden udgangen af 2018.

Det er især spillet League of Legends som er bannerfører i processen. Hver uge er der kampe som ofte når op på 150.000 seere – Tæt på hvad der er til en normal gennemsnitslig dansk fodboldkamp.

Også Dota2 og Starcraft2 trækker mange seere til, hvor Starcraft især er populært i Korea og blev betragtet som en nationalsport gennem mange år.

Rapporten udtaler dog ligeledes at det ikke vil kunne svare sig at oprette eSportskanaler på TV’et, da den regionale deltagelse er for lille. – Reklameværdien er dog fortsat høj og er op til 300 millioner dollars.

Det kan mærkes på de forskellige firmaer der udgiver spil – Alene Wargaming.net (Dem der til dagligt har World of Tanks) har udvidet deres årlige budget til at være 10 millioner dollars i dette år. Om dette øger eller daler til næste år er der ingen information om.

Spillet League of Legends er endda nået så store højder at der var flere der så VM finalen i LoL end VM i amerikansk fodbold mellem Red Sox og The Cardinals.

Denne artikel kommer efter at Riot Games har annonceret at de vil afholde deres næste VM i Koreas næststørste stadion. Noget du kan læse mere om her.