Metal Gear Survive

ForsideSpilMetal Gear Survive

Metal Gear Survive introducere en ny Metal Gear stil end vi kender fra tidligere MGS spil, hvor samarbejde, taktik og strategi er nøglen til afgørelse af din skæbne.

Metal Gear Survive er et spin-off af Metal Gear Solid V: The Phantom Pain og tager udgangspunkt i dette univers og integrere forskellige elementer bl.a. den intense gameplay fra MGS V: TPP ind i en survival action format. Oplev Metal Gear som du aldrig har prøvet det før, med spænding af stealth gameplay, taktisk forsvar af din base, og den grusomme realitet af overlevelse.

I en farlig og ødelagt verden, fyldt med ukendte skabninger og kemiske tåger, din success afhænger af din evne til at forudse situationers udvikling og tage strategiske beslutninger, placer forsvars enheder, forudse fjendes adfærd og angrebsmønster.

Beskrivelse

Metal Gear Survive
Positivt
  • Introducering til en virkelig hård survival test
  • Flotte cinematics
  • FOX engine som køre godt
Negativt
  • Microtransaction (man skal købe sig til flere save slots, hvilke er umiddelbart det eneste man kan bruge SV Coins til på nuværende tidspunkt)
  • Dårlig styring i kamp med nærkamps våben
  • Lav variation af fjender, det meste af tiden i spillet
2.0Overall Score

Introduction og indledende historie.

Metal Gear Survive er Konamis nyeste skud på stammen og er et spinoff af selve hovedserien. I starten bliver vi introduceret til spillet i en stor pærevæling af cinematic cutscenes, character creation m.v. og man får en masse informationer og indtryk kastet i hovedet på relativt kort tid.

Under cutscenes får vi den underbyggende historie om the motherbase er under angreb af en anden operativ styrke som gerne vil have fingrene i Big Boss, men det lykkedes for Big Boss at undslippe bl.a. med hjælp fra vores karakter og vi ser ikke mere til ham efterfølgende. Under cutscene hopper film sekvenserne mellem kampen og sekvenser hvor kister med soldater bliver smidt i vandet fra The motherbase, og hvor en mand kigger ned i åbne kister, set fra kistens perspektiv, indtil han finder den person han leder efter nemlig dig. Efterfølgende ser vi en cutscene hvor den hertil ukendte mand fortæller en kollega om målet med udvælgelsen af dig, at målet er at sende dig igennem hvad han betegner som ”The Gates of Hell”, og forklare sin kollega hvad der ligger til grunden for hans beslutning. Efterfølgende vågner vi op og ser et ormehul lukke sig som det første og bliver efterfølgende introduceret til den ukendte mand som gerne vil gå under aliaset Goodluck, og han fortæller at vi er kommet igennem ”The Gates of Hell” til en verden i en anden dimension også kendt some Dite, som mest af alt minder om en kold og dyster version af den Afgansk/Afrikanske ørken kendt fra Metal Gear Solid: The Phantom Pain. Kort efter får vi lov til at få lov til at tage styringen. Styringen i spillet er identitisk til den som vi kender fra MGS:TPP og allerede fra starten af er vi såret og vores stamina er halvvejs i bund og vi få et indblik i de strenge omstændigheder som ligger os forude samtdig bliver vi også introduceret til hvordan man styre sin karakter samt nogle af få mekaniks. Igennem det første stykke tid af spillet får vores karakter flashbacks fra kampen på the Mother base hvor der bl.a. under kampens hede kom et kæmpe ormehul frem ud af den blå luft som mildest talt hev alt med sig som ikke stod ordenligt fast. Vi bliver efter noget tid også introduceret i hvad vores mission er, som bl.a. indebærer at forsøge at finde et tidligere hold som var blevet sendt afsted det såkaldte ”Charon Corps” som de har mistet forbindelsen til og som formentlig er døde, vores mission går udover dette ud på at finde al forskning som ”Charon Corps” har foretaget sig, samt samle Kuban energy.

Den første menneskelige kontakt.

Kort tid efter vi har fået kontrollen over vores karakter får vi første menneskelige kontakt med en soldat fra den anden operative styrke, han vælger dog at samarbejde istedet for at kæmpe imod os, og det er her vi stifter bekendt skab med vores karakters ”navn” og vi bliver herefter omtalt som ”Captain” og kort efter ankommer vi til base camp hvor vi bliver introduceret til AI’en Virgil AT-9 som fungere som en support til Captain i.f.t. at introducere og holde styr på de forskellige funktioner der er i basen og i spillet, og Virgil hjælper til sammen med din Idroid at holde styr på dine main og side mission og mange andre ting, og spillet begynder så småt her efter.

Hvad indebære survival delen?

Metal Gear survive sætter stort S i survive da survival delen er hård og kynisk, og man finder hurtigt ud af at en stor del af spillet går udpå at holde tørst og sult vedlige, men det er dog ikke nemt det første lange stykke tid primært fordi der ikke er så mange dyr at jagte, men der findes alternativer som bær og andre former som føde som er muligt at finde forskellige steder, ligeledes er det svært at holde ens tørst vedlige da der er begrænset mængder rent vand og det første lange stykke tid må man overleve på beskidt vand og chancen af at blive syg som følge af indtagelsen af dette vand. Det svære i at overleve på de begrænsede mængder føde og drikkelse er også at ens sult og tørst hurtigt bliver drænet og en stor del af spillet består såvel i at skaffe mere føde og drikkelse samtidig med at man forsøger at gøre fremskridt i historien. Dette bliver dog ikke nemmere med tiden da man bliver introduceret til ”the dust” som er en form for kemisk tåge som dækker store dele af verdenen man befinder sig i, og før man kan begå sig ind i denne tåge skal man først finde en ilt tank, hvilke medføre den næste del af survival delen, nemlig en begrænset mængde luft. Ilt tanken er ikke særlig stor og tanken bliver derfor hurtigt drænet, det er dog muligt at fylde den op igen med Kuban energy men med det følge at tanken bliver beskadiget jo mere man genopfylder den, og i takt med tanken går mere og mere i stykker bliver det dyre og dyre i Kuban energy at fylde den op, så man er nødsaget til at vende tilbage til base camp for at reparere tanken, og dette ekstra element gør det bestemt ikke lettere at overleve i denne verden, specielt fordi meget af tiden og største delen af missionerne foregår inde i ”the dust”.

Kamp mekaniks

Kigger vi videre på kamp mekaniks kan de godt virke lidt kluntede og dårlige, i forhold til at man bruger mange slagvåben og mekaniskne er taget fra MGS:TPP hvor største delen af kampene er med skydevåben, det hjælper dog senere hen når det er muligt at lave sig en bue og får adgang til skyde våben, men også her er man begrænset i ammunition, men det hjælper på det at man kan trække sine pile ud af nedkæmpede fjender.

Fjender og deres mekaniks

Kigger vi på fjenderne vil største delen af fjenderne være zombie ligne monstre også kaldet Wanderers de er mere eller mindre ”the main enemy” men man møder også andre fjender i forbindelse med missioner og besteme områder og variationen er desværre ikke så stor som man ville have håbet på det første lange stykke tid i spillet.

The wanderes mekanik er meget kluntet og triviel i.f.t. at de vandre lidt rundt på må og få, får de øje på en brøler de og tilkalder de nærmeste fjender med sig og forsøger at jagte dig, men det er let at slippe væk fra dem ved at løbe væk fra dem og komme ud af line of sight så de opgiver at følge efter dig, ligeledes er de forholdsvist lette at bekæmpe på, flere forskellige måder bl.a. med bue er det i al sin beskedenhed bare at gå baglæns mens man nedkæmper dem, har man ikke medbragt sin bue er det muligt at lave et lille ormehul og spawne gitterhegn hvis du har crafted det og har det med dig og ellers er der også muligheden at hoppe op på en kasse og begynde at nedkæmpe dem med spyd mens du er udenfor deres rækkevidde og dette kan være en del som kan skille vandene i.f.t. om man føler dette er dovnet og dårligt lavet eller om man finder det morsomt at lege rundt med dem.

Base camp – crafting og forsvar

I basecampen er det muligt at lave mange forskellige ting, der er arbejdsbænke til at lave våben, udstyr i form af tøj, grenater og meget andet.

Det er også muligt at hegne sin base ind og gøre den modstandsdygtigt overfor et angreb, hvilke giver pote senere i spillet hvor basen vil blive angrebet som led i hovedhistorien.

Følelsen af spillet

Selve spillet har en veksel virkning mellem at virke som om spillet køre i et langsomt tempo til at komme lidt op i gear og køre hurtigere, og dette er en anden ting som kan få vandene til at skille i.f.t. om man kan lide spillet eller ej.

Online og Co-op

Der er også en co-op mode hvor man bl.a. kan kæmpe waves af fjender ned imens en maskine farmer ressourcer for en og i mellem wavesne kan man selv finde ressourcer som kan bruges til basen eller til at crafte udstyr med, man skal dog være opmærksom på at de ressourcer man selv bruger i co-op også bliver brugt i single player delen,  så det er en god idé at være sikker på man har nok mad og drikke før man begår sig ud i denne del af spillet.

Microtransactions

En anden ærgerlig ting som er indført i spillet er microtransactions som indebærer at hvis man vil have mere end 1 save file må man til lommerne for at låse op for flere, for at låse 1 slot op til en ny avatar skal man bruge 1000 SV Coins og udfra PS store koster det 74 kr at få 1150 som er det tætteste du kommer på 1000 SV Coins, dette mildest talt er et skridt i den forkerte retning.

Opsumering og dom af spillet

For at opsumere og komme med lidt tankemylder, kan man sige at Metal Gear Survive er et rigtig godt forsøg på at lave et survival spil og der er rigtige mange små elementer som skaber en større helhed og det vil muligvis være et forsøg værd for gameren der rigtig godt kan lide survival spil at prøve dette spil.

Når det så er sagt kan man diskutere hvorvidt spillet burde have Metal Gear i sin titel, da foruden styrings mekaniks, verden man begår sig i, den korte cinematic med big boss i starten af spillet, og det faktum at man er en af big boss’s soldater, har spillet herudover ikke meget at gøre med hvad man ville betegne Metal Gear spillene til at være, set ud fra hovedseriens øjne. Man kan videre diskutere om spillet i virkeligheden ikke burde være lavet som et spil for sig selv og om det i det tilfælde ikke ville være blevet taget bedre imod end hvad det har været på nuværende tidspunkt.

Skal jeg fortælle om min egen oplevelse, kan jeg fortælle at imens jeg har afprøvet spillet, har været splittet imellem at syntes godt om spillet og til at syntes det var dårligt og skuffende, som MGS fan siden Nintendo NES (ja der er spil fra dengang som bare hed Metal Gear og lavet af Konami) kan det være svært ikke at drage paralleler mellem hovedserien og dette spin-off specielt fordi de har genbrugt mange af de klassiske ting fra MGS spillene, men samtidig finder jeg også spillet underholdende når man kommer rigtig i gang med spillet og når man ser det fra et objektivt synspunkt at det er et spin-off og derfor ikke skal betragtes som en installation til hovedserien.

Men hvad kan man så bruge denne lange roman til?

Jeg håber at i kan bruge den til at få et indblik i hvad Metal Gear Survive har at byde på, samt hvilke tanker man skal have gjort sig inden man vælger om man vil købe spillet (her tænker jeg på, i.f.t. hvad vil du gerne have ud af spillet)

Yderligere information

Platform

PC, PlayStation 4, Xbox One

genre

Action, Adventure, Strategy, Survival, Violent

udvikler

Konami Digital Entertainment

udgiver

Konami Digital Entertainment

udgivelsesdato

22. Februar 2018

Anmeldelser

Der er ikke nogle anmeldelser endnu.

Vær den første til at anmelde “Metal Gear Survive”

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

About The Author