Ratchet & Clank Anmeldelse (PS4)

Vi starter spillet med at se frem i tiden, hvor at “the captain” fortæller om fortiden, og hvordan Ratchet & Clank, bliver en del at The Galactic Rangers.
Også er vi i gang, vi starter på en planet, og en bane som giver meget Deja vu af det helt gamle Ratchet and Clank, som jeg kan huske fra ung, virkelig fangede mig. Vi skal finde ud af hvad den onde Drek har af planer for hele galaksen, og hvem han har manipoleret til at hjælpe ham med at overtage herredømmet.

Gameplay:

En af de fedeste nyheder i det nye Ratchet & Clank er at man får lov til at spille Ratchet lille følgesvend Clank, han er nødvendig for at komme igennem nogle af banerne, hvor kun den lille robotRatchet-Clank - Clank kan snige sig igennem de mindste steder. Når man spiller Clank skal man tænke lidt mere taktisk end man ellers skal når man spiller Ratchet, hvor det mest går ud på at ødelægge og få bolte, der er altid en hjerne og muskler i et partnerskab, og her er det helt klart Clank der er hjernen og Ratchet der har rå styrken af en Lombax.

 

Det er lykkes Insomniac at bygge spillet meget simpelt op, det er både et spil for dem som er vant til at spille på Playstation 4, men er også for den nye bruger, der kommer hele tiden en forklaring på hvordan man bruger det nyeste våben eller bruger de nyeste gadgets,  der var i hvert fald ikke et tidspunkt hvor jeg sad og tænkte hvordan dælen gør jeg det.

Der er som i de fleste spil, hovedopgaver og bonusopgaver, hvor man kan vinde gadgets, bolts og infobots, specielt det sidste er en god ide at få med, både på grund af historien, som jeg syntes er fantastisk godt sammensat, men det giver også en større mulighed for at besejre Drek i sidste ende.

Når man starter spillet har man kun et våben, som er Rachets endnu mere loyale partner end Clank, nemlig hans skruenøgle! Man kan næsten ikke sige Rachet uden at tænke på den trofaste skruenøgle, man kan dog hurtig købe eller finde våben i spillet. Man kan få virkelig mange våben i spillet, nogle mere brugbare end andre.
Insomniac har en stor forkærlighed for skøre våben, blandt andet kan man købe en diskokugle, som får fjenderne til at bryde ud i dans af bedste John Travolta stil og en pixelliser som fører dig tilbage til Pac Man tiden, for at nævne en af de bedre er der predator pistolen, som virkelig får ram på de alt ædende Sandsharks ved hjælp af eftersøgende missiler.

4_metro_train_1459502437

Noget nyt med henblik på våbnene, er også at de kan stige i level, alt efter hvor meget du bruger det enkelte våben. Yderligere samler man også krystaller, som man kan bruge til at opgradere sine våben i forhold til hvor meget skade de gør og hvor meget ammunition de har.

D-padEn af de stadig lidt ukendte muligheder er D-Pad Quick Select. Dette gør at man kan bruge pile tasterne til at komme hurtigt til sine favorit våben, det er super nemt at indstille og det gør det noget nemmere at komme til sine våben når man er i kamp mod en af de mange stærke bosser.

Med spil kortet er det super nemt at få et overblik over ens opgaver på de enkelte planeter. Spil kortet gør det også let at komme tilbage til sit skib igen, når man går på opdagelse i det fantastiske univers af Ratchet & Clank, dog ville jeg gerne have haft at det var mere detaljeret, så det ikke kun var de områder som man skal udforske der er på kortet. Der var enkelte steder hvor jeg forsøgte forskellige veje til min destination og lige pludselig kunne der være en stor klippe ude i vandet eller lignende, som ikke var vist på kortet.

Vi bliver introduceret for et nyt samle kort system, hvor man kan samle diverse kort, hvor man blandt andet kan få et tilbageblik på nogle af de fede våben som har været med i tidligere spil. Der bliver også låst op for nye opgraderinger på blandt andet våbnene, når man har samlet alle kort i en kategori.

Vi bliver også introduceret for at man kan samle guld møtrikker, som man kan bruge til at ændre udseende på Ratchet, møtrikkerne og så videre.
De er svære at få fat på og man skal lige holde ekstra øje med planeterne, for at se hvor de gemmer sig.

Konklusion:

Spillet tager meget form efter det helt gamle Ratchet and Clank, jeg er dybt imponeret af spillet og det har virkelig fanget mig.

Grunden til jeg ”kun” vil give det 4.5 og ikke 5 er at der altid er plads til forbedringer. Eksempelvis savnede jeg et mere detaljeret kort – Da jeg er typen som elsker at udforske. Yderligere var det en sej oplevelse at spille Clank den første gang. Men de forskellige baner med Clank blev hurtigt utrolig ensformige. Der skulle tænkes lidt mere end almindeligt, men det endte med at blive en irritation end en glæde og glæden endte med at være når man endelig skulle spille Ratchet igen.

Et remake af et ældre spil er altid en farlig ting at begive sig ud i. Vil ens fans stadig være tro? Minder det for meget om det gamle? Minder det for lidt om det gamle?
Insomniac viser hvordan det skal gøres.

Læs bedømmelse0 stemmer
Positivt
Meget brugervenligt
Ekstremt fangende
Negativt
Ikke detaljeret nok kort
Clank baner bliver hurtig kedeligt
4.5