NordicGameJam16_logo

Nordic Game Jam 2016 – Min Oplevelse

Hejsa alle sammen! Jeg var til Nordic Game Jam 2016 i weekenden 8. april til den 10. Nordic Game Jam havde i år over 900 deltagere og der blev skabt 182 spil over weekenden. Denne artikel er om min oplevelse af Nordic Game Jam 2016.

Hvis du ikke ved hvad Nordic Game Jam er, så er det et årligt sammenkomst af spiludviklere og designere. Nordic Game Jam er det største spil industri event i Danmark og et af de største Game Jams i verdenen. Siden 2006 har Nordic Game Jam stået på og er placeret i København. Et Game Jam er en samling af spil udviklere som samler sig for at udvikle spil i på kort tid, typisk mellem 24 og 72 timer. Et rum hvor man kan finde et hold og på den givende tid lave et spil.

Dag 1

om torsdagen var der før fest for deltagerne af eventen. Festen blev fyldt med mennesker og godt humør, organiseret af Copenhagen Game Collective og sponsoreret af IO Interactive.   

Før_Fest_Nordic_Game_Jam

Jeg var så uheldig at det stadig var en skoledag, så kunne desværre ikke komme med. Det stoppede dog ikke mig eller mine venner fra at holde vores egen før fest.

Dag 2

Jeg stod tidligt op, pakkede min bærbar og tog afsted med offentlig transport mod København. Min stationær som jeg skulle have med da min bærbar ikke er den nyeste model på markedet. En af mine kammerater tog den med i bilen.

Efter en god time ankommer jeg ved den gigantiske smukke bygning af Aalborg Universitet.
Aalborg_uni

Som jeg træder ind i bygningen bliver jeg mødt af en kæmpe samling af mennesker, og den hyggelige stemning af nørdet snak fyldte rummet. Man havde godt en halv time før dagens program af foredrag begyndte. Eventen var gratis for alle dem som bare kom for at se talerne og dem som skulle blive og være med i hele eventen, skulle tjekke ind med deres billet. Temaet man skulle basere sit spil på, til alle dem der blev og ’jammede’, blev udgivet allerede ved tjek ind, hvor det plejer først at blive afsløret efter hovedtaleren. Ironisk nok var temaet for dette år; Leak. Så allerede der kunne man godt forestille sig nogle spil om Panama Papers. Ens ideer til hvilket slags spil man kunne lave, var så småt begyndt at brygge i hovedet.

Der var fire rum at vælge imellem og der var et foredrag hvert rum hver time. Så man skulle vælge imellem fire talere Ca. hver time. De fire rum var navngivet efter kendte Pokémon; Mew, Snorlax, Pikachu og Lugia.
Det var lidt svært at finde rundt i den store bygning i søgning efter disse rum i starten, men efter lidt tid blev det lettere. Hvis man endte med at fare vild, hvilke mine venner og jeg gjorde, kunne man spørge om hjælp fra hvem som helst.
Programmet fylder en del, så hvis du er interesseret i at se det fulde program for talerne, kan du se det her.

En af dem jeg valgte at høre først var Emil Pagliaruro, ledende forfatter fra Bethesda. Han valgte at gå direkte til spørgsmål med det samme. De fleste af spørgsmålene var rettet imod råd til håbende spil designere. Heriblandt spørgsmålet; Hvad er det sværeste ved at være spil designer? Hvortil Pagliaruro svarer – ”At læse spillerens sind”
Han nævner blandt andet også at Bethesda er som en lille dysfunktionel familie, at alt bliver lavet som små Game Jams og at du aldrig skal give op.

Efter et foredrag har man et tidsrum præcis lang nok til at man kan fylde det med en cigaret, så det gjorde vi. En af de ting som jeg lagde mærke til og nød til Nordic Game Jam 2016, var at folk nu var begyndt at tilegne sig miljøet og snakkede med fremmede. Mine venner og jeg begyndte f.eks. at snakke med en lyd designer.

Efter at have hørt nogle interesserende personer, som indebar alt fra tip til kodeopsætning af spil mekaniks til tip til lyddesignere var det nu tid for den næst sidste foredrager; Rami Ismail. Han er medskaber af Vlambeer spil firmaet, kendt for at have lavet Nuclear Throne, Ridiculous Fishing, Super Crate Box, Serious Sam; The Random Encounter og Luftrausers. Han spurgte publikum om hvilke 10  emner han skulle snakke og skabte hans foredrag ud fra det. Det var inspirerende, kreativt og sjov.t Jeg havde håbet at hans foredrag også var blevet optaget, men desværre var det er kun hovedtalerne fra Blizzard der blev optaget.

Derefter var det de 2 store hovedtalere; Jesse MacCree og Kevins Martens fra Blizzard. Du kan se deres tale her: Part 1 & Part 2.

Efter en lille pause skulle man så til at finde sig det hold, som man skulle bruge sin tid med de næste 2 dage. Der var opdelt forskellige placeringer rundt i bygningen hvor man kunne lede efter et hold, til en form for retning man havde forestillet sig at ens spil ville tage. Som eksempel var der; Artsy eksperiment, Just games, Lokal multiplayer, hvor jeg og en ven brugte vores søge tid. En af mine venner Mathias og jeg havde valgt at slutte os sammen og finde os et hold. Vi skrev vores erfaring op på et stykke papir og rendte rundt og talte med forskellige. Vi nåede at hilse på mange venlige mennesker og diskutere ideer og vores baggrunde i spil branchen. Mig og min kammerat er nye i branchen og har kun omkring 6-7 måneders erfaring, så vores ekspertise var begrænset. Efter længere tids søgen fandt vi nogle erfarende personer at slutte sig til.

Nu skulle vi bare finde et rum eller placering vi kunne sidde og arbejde i. Det viste sig dog at være noget af et problem da alle rummene allerede var optaget. Vi brugte en time før vi fandt et sted vi kunne sidde (som vi så ikke måtte være, da det kun var for studerende). Vi brugte så resten af aftenen på at diskutere imellem forskellige ideer og regler vi alle havde i gruppen. Efter en masse forskellige brainstorms endte vi med hvad vi syntes var en vildt god ide, men der var en ting som ikke helt kunne fungere i vores teori. Som vi diskuterede videre blev vi enige om at sove på den. Mig og Mathias endte med at sove på gulvet (som vi selvfølgeligt godt måtte).

Dag 3

Dag 3 stod den egentligt bare på at udvikle vores ide til et fungerende spil. Problemet vi havde fra dagen før, var dog stadigt ikke løst og vi blev enige om at vi ikke kom til at løse problemet foreløbigt. Så vi endte med at starte forfra i ide fasen og begyndte at brainstorme igen. En af vores mere erfarne gruppe medlemmer kom med en helt ny brainstorm teknik og vi begyndte at finde massere af ideer som vi diskuterede imellem. Før vi dog kunne komme frem til en endelig ide, var vi nød til at skifte lokale, da vi egentligt ikke måtte være i det rum vi var i. Efter godt en halvtimes søgen, fandt vi et ledigt hjørne i et rum vi kunne være. Efter at have sat op og diskuteret videre i et stykke tid, fandt vi endeligt frem til vores ide. Vi havde tænkt os at lave et multiplayer spil som også kunne fungere på en Chrome Cast. Grundlæggende handlede spillet om at lande et rumskib. Selve rumskibet var på storskærmen. Så er der en master og 3 slaver, kaldte vi dem. Masteren har informationer om hvilke ting slaverne skulle nå frem til. Slaverne skulle efter informationer fra Masteren så i fælleskab komme frem til det ønskede resultat. Der var selvfølgelig flere regler og omstændigheder til spillet, men grundlæggende var det vores ide. Så vi kastede os ud i netværk programmering, som næsten alle talere havde sagt; det skulle man ikke! Resten af dagen foregik med spil produktion, og da jeg selv var mindre erfaren, kunne jeg kun hjælpe til hvor jeg nu kunne. Hvilket ikke var utroligt meget. Så jeg prøvede bare at suge så meget viden til mig som muligt.

Da Mathias og jeg løb tør for ting at hjælpe med, blev de andre ved med at bikse videre med arbejdet. Så tog mig og Mathias en tur ned og fik et par øl, hvorefter vi fik et par timer på gulvet.

Dag 4

Vores deadline var omkring klokken 12 om eftermiddagen. Vi havde fået løst problemet med netværk, men der gik ikke lang tid før koden ødelagde igen. Så i sidste ende nåede vi ikke at få samlet en fungerende spil. Vi havde dog hygget os og fået en masse grin. Vi smed vores dele af resultater sammen til en video og travede trætte ned til præsentations rummene. Der var forskellige rum, ud fra hvilket slags spil man endte med at lave. Vi var endt i Lokal Multiplayer Der var en masse fede spil der blev præsenteret og jeg var helt imponeret over hvad folk kunne nå på så kort tid. De nominerede blev besluttet ud fra stemmer fra de forskellige rum. Efter de nominerede var fastslået havde man en god lang pause, hvor der blev givet en masse energi drikke ud til de trætte spiludviklere, hvorefter man skulle til at bevæge sig mod stationen med den rejse gruppe man var til givet, for at komme ind til Imperial, største biograf i Nordeuropa, til afslutnings-eventen. Efter ankomst, ventede man i lobbyen til biograf salen. Vente tiden blev fyldt med popcorn, øl og snak. Da alle tilskuerne havde fundet deres plads, begyndte afslutnings eventen.  

Nordic_Game_Jam16_Awardshow

Efter en introduktion, med en pokkers mange dårlige jokes fra de middelmådige værter, fik man de nominerede at vide.

Hver nomineret kom op og præsenterede deres spil og det var tydeligt at se hvorfor de var nomineret. De fleste af de nominerede havde en fantastisk ide og et unikt twist.

Vi blev så bedt om at stemme efter nomineringerne og derefter endnu en kort pause imens der blev talt stemmer. Nu var det så tid til vinderne af Nordic Game Jam 2016, og til det var der forskellige kategorier man kunne vinde i.

Der var selvfølgeligt 1.,2. og 3. pladsen i ’Peoples Choice’ prisen, men ud over det havde man muligheden for at vinde en jury speciel pris såsom; Mest Marketable spil, Bedste fantasy fullfilment, Bedste Multiplayer Experience, Bedste Game Feel, Bedste Google Cast spil, Bedste Unreal Engine spil og Bedste Brætspil

Du kan læse om vinderne, deres spil, og endda downloade spillene her:

Til allersidst var der så en afslutningsfest, som jeg desværre ikke kunne deltage i, da jeg skulle op i skole dagen efter.

Konklusion

Nordic Game Jam er en utrolig spændende event. Der er plads til erfarne og uerfarene personer og om du er der for at udvikle spil i hold eller er der for hyggen er lige meget, da du får præcis det du selv gør det til. En af de ting som stadig forbløffer mig, er stemningen. Der var en konstant følelse af hygge i luften med et strejf af nørdet snak og øl. Selvom eventen har sine mangler, de burde i hvert fald skaffe en bedre vært, så kan jeg kun give mine bedste anbefalinger. Hvis du er interesseret i spil design eller generelt bare spil burde du helt sikkert komme næste år, om det så ville være for at være med til at ’Jamme’ eller bare for hyggens skyld.